Kapufa lehet a 30 kilométer per órás limit
- Egy kutatás szerint a 30-as sebességkorlátozás bevezetése problémát is okoz.
- Milánóban például növekedne a menetidő, nagyobbak lehetnek a dugók.
- Szmogszempontból is kockázatos.
„Egy tudományos tanulmány lesújt az olasz önkormányzatok, különösen Bologna és Milánó új hóbortjára” – idézi a Traffix.hu szakportál az olasz Autoappassionati összeállítását.
Az MIT Senseable City Lab az Unipol Tech céggel együttműködve kutatást végzett, hogy felmérje a városi sebességkorlátozások Olaszországban (is) egyre inkább elterjedt durva csökkentésének hatásait. Ezeket a korlátozásokat részben azzal indokolják, hogy csökkentsék a szmogot, a forgalmat és a balesetek számát.
A kutatások szerint azonban a széndioxid-kibocsátás a 30-as táblák hatására várhatóan 1,5 százalékkal, míg a szállópor-kibocsátás 2,7 százalékkal emelkedik.
A kutatók kalkulációi szerint, amennyiben Milánó összes városi nem-főútját 30-assá lassítják, akor 7,24 százalékkal nőne az átlagos menetidő, ha pedig ezt csak a lakóövezetekben és harmadrendű utakon vezetnék be, akkor 2,86 százalékkal. Ezeket az adatokat 3,4 millió utazás adatai alapján állították össze.
A tanulmány alapján levont következtetések szerint a 30-as zónák több szmogot, nagyobb forgalmat, és több stresszt jelentenek a járművezetők számára.
A cikk hangvételéből egyértelmű, hogy a magazin írója ráfeszült a témára, miközben Milánó és Bologna önkormányzatai rendre javuló közlekedésbiztonsági tendenciáról számolnak be. Ebből is látszik, hogy ez olyan téma, melyben leginkább a valóban független felmérések hiányában nehéz tisztán látni. Ennek ellenére Európa-szerte egyre népszerűbb a harmincazás a városi területeken.