Összement a Toyota, mindent vitt a botrány

2024.08.01. 10:10

  • A Toyota két számjegyű mínuszba került júniusban a legyártott autók számát nézve.
  • Kínában is jelentős hanyatlást volt kénytelen elkönyvelni a cég.
  • A profit azonban így is jelentősen emelkedhet. 
Fotó: Yuriko Nakao / Getty Images
Fotó: Yuriko Nakao / Getty Images

A Toyota világszintű termelése 12,9 százalékkal, kicsit kevesebb mint 796 ezer autóra csökkent júniusban az egy évvel korábbihoz képest, ami 2022 decembere óta a legnagyobb zsugorodás.

Az idei nyár első hónapja már az ötödik egymást követő olyan hónap volt, amikor a világ egyik legnagyobb autógyártója gyártásának visszaeséséről volt kénytelen beszámolni. A vállalat hazai üzemeiben 18,8 százalékkal készült kevesebb autó idén júniusban, mint tavaly nyár elején. Ennek hátterében részben az a június elején kirobbant méretes botrány volt, amelyben kiderült, hogy számos japán autógyártó kozmetikázta bizonyos modelljei tesztadatait a típusok értékesítési engedélyének megszerzése érdekében.

A botrány érintette a Mazdát, a Hondát, a Suzukit és a Yamaha Motort is. A Toyota befektetőinek egy része az eset után azt követeli, hogy Toyoda Akio, a vállalat elnöke mondjon le posztjáról. A kormány azután kezdte vizsgálni az engedélyezéseket, hogy a Toyota leányvállalata, a miniautókat gyártó Daihatsu lebukott autói töréstesztadatainak meghamisításával.

Kínában még nagyobb a mínusz

A kínai piacon még a hazainál is nagyobb hanyatlást szenvedett el a japán autógyártó, júniusban 21,7 százalékkal gyártott kevesebb autót a korábbinál. Ezzel már öt olyan hónapot zártak, amelyben legalább 20 százalékkal zuhant a termelés. Ezen a piacon a BYD és más helyi gyártók villanyautói hódítják el a külföldi autógyártók piaci részesedését.

A vállalat a napokban adja közre üzleti évének áprilistól júniusig tartó első negyedévéről szóló gyorsjelentését. A szakértők arra számítanak, hogy a kedvezőtlen gyártási adatok ellenére az üzemi nyereség több mint 20 százalékkal nagyobb lesz az egy évvel korábbinál. Ez részben a jen gyengeségének lesz köszönhető, részben pedig annak, hogy az Egyesült Államokban az elektromos autóktól idegenkedő vásárlók egy része hagyományos benzines járgányáról hibridre vált, ami jelenleg a Toyota egyik legnagyobb erőssége. (Via Reuters