Frissítve: Megkérdeztük a minisztériumot, ki fizeti a plug-inek rendszámcseréjét
- Megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy kit terhel majd a plug-in hibridek zöld rendszámának cseréje.
- Válaszukból kiderült, hogy a rendszámcserét az autó tulajdonosának kell intéznie és kifizetnie.
- Ez nagyjából 40 ezer autót érint.
- Az érintettek választhatnak, hogy csak a rendszámtáblát vagy kompletten a rendszámot is szeretnék cserélni.
Korábban már mi is beszámoltunk róla, hogy a plug-in hibrid járművek szeptembertől nem kaphatnak zöld rendszámot, valamint az ilyen, forgalomban levőkét is le kell majd cserélni fehér hátterűre 2026. november 30-ig.
A bejelentést követően viszont maradtak kérdések, az egyik ilyen, hogy a rendszámcsere kinek a terhe lesz, vagy lehetőség lesz-e az ingyenes cserére.
A kérdést feltettük az Építési és Közlekedési Minisztériumnak (ÉKM), akik közölték, hogy a rendszám fehérítésével járó költséget az autó tulajdonosának kell kifizetnie. Egy rendszámtábla-pár esetében ez 8500 forintot jelent, míg egyedi rendszámtábla esetében 15 ezer forint/pár.
Egy későbbi kérdéssel kiderült, hogy az ügyfél szabadon dönthet, hogy kéri-e a korábbi rendszámát, csak fehér alapon vagy egy teljesen új rendszámot kér.
Az ÉKM válasza szerint ez 40 ezer autót érint – nagyjából ennyi plug-in hibrid autót helyeztek forgalomba Magyarországon. A minisztérium azt is közölte, hogy jelenleg mintegy 60 ezer darab elektromos autó és 240 ezer fehér rendszámos hibrid van forgalomban Magyarországon.
Mi történt?
A Magyar Közlöny 2024. július 31-i számában megjelent nemrég két rendeletmódosítás. Ezek értelmében 2024. szeptember elsejétől kezdve az 5P (külső töltésű) és 5N (növelt hatótávolságú) kategóriába tartozó autók nem lesznek jogosultak zöld rendszámra. Ez azt jelenti, hogy innentől a plug-in hibrid autók nem kaphatnak zöld rendszámot, akármennyire is tisztán vagy nem tisztán használják őket. Aki jelenleg ilyen rendszámmal rendelkezik, az önálló kezdeményezéssel 2026. november 30-ig köteles majd leadni a rendszámát, hogy azt lecseréljék fehér hátterűre.
A döntés indoklását komoly vizsgálat előzte meg, amelyet az Európai Számvevőszék is figyelemmel kísért az évek során. Arra jutottak, hogy az emberek elég ritkán töltik plug-in hibrid autóikat, így pedig képtelenek tartani a gyár által megadott fogyasztási és kibocsátási értékeket. Több felmérés is rámutatott, hogy ezen autók kibocsátása gyakran a háromszorosa is lehet annak, amit laboratóriumi körülmények között mértek.
Emellett azt is problémának látják, hogy sok plug-in hibrid autó eleve nagy motorral készül: elektromos rendszerekkel a hamis zöldülés mögé bújva kerül az utakra több olyan luxusautó is, amik bár jogosultak a zöld rendszám használatára, valójában sokkal többet fogyasztanak, mint a hagyományos autók.
2016. január elejétől a plug-in hibrid járművek jelentős, a zéró emissziós, azaz tisztán elektromos és hidrogén meghajtású gépjárművekkel megegyező mértékű kedvezményekben részesültek. Mentesültek a gépjárműadó, a cégautóadó, a regisztrációs adó, valamint a viszterhes vagyonátruházási illeték megfizetése alól. Ehhez kapcsolódóan az önkormányzatok saját hatáskörben jellemzően ingyenes parkolási, vagy behajtási lehetőséget biztosítottak. Bár a most megjelent rendeletekkel még nem változik az elektromos és a hibrid autók adókedvezményeinek szabályozása, folyamatban van a plug-in-hibrid gépkocsik adókedvezményeinek felülvizsgálata.