Mostantól kéz nélkül vezetheted a Mustang Mach-E-t több európai autópályán - akár itthon is

2024.08.04. 06:35

  • 2024 július 31-én elindult Európában a Ford BlueCruise rendszere.
  • Ez egy kettes szintű önvezetésre képes rendszer, amellyel a felhasználó a kezeinek és lábainak használata nélkül is mehet autójával.
  • A rendszer egyelőre csak olyan autópályákon működik, amelyek szerepelnek a Ford BlueCruise térképén – Magyarországon például a pályák 98 százalékán használható.
  • A rendszer folyamatosan figyeli a sofőrt, akinek az utat kell néznie, különben a BlueCruise nem működik.
  • Nem szabad önvezetésnek hívni, mert nem az, ez egy nagyon fejlett vezetéstámogató rendszer.
  • Jelenleg 15 európai országban 133 000 kilométer olyan szakasz van, ahol a BlueCruise működhet.
  • A 2024-ben gyártott Mustang Mach-E-kben benne van, a korábbiakra frissíthető.
  • A BlueCruise előfizetéssel lesz elérhető a jövőben, most 90 napig ingyenesen kipróbálható.

Hosszas tervezés és engedélyeztetés után 2024 július 31-én elindult a Ford BlueCruise rendszere, ami lehetővé teszi, hogy a kezeink és lábaink használata nélkül vezessünk autót. Az ehhez szükséges hardvereket a Ford kínálatában néhány modellen túl főleg a Mustang Mach-E tudja. A 2024-es modellekben ez a szoftver automatikusan megjelenik, de később egy OTA frissítéssel a korábbi modellek is megkaphatják majd. A BlueCruise egyelőre csak előfizetéses rendszerben érhető el, viszont most 90 napon keresztül ingyenesen kipróbálható.

A rendszerrel az autók kettes szintű önvezetésre lesznek képesek kizárólag autópálya szakaszokon. Akármennyire is ez a gyűjtőfogalom, ez még nem önvezetés, hanem egy nagyon fejlett vezetéstámogató rendszer. A lényege, hogy szenzorokkal, radarral és kamerákkal is figyeli az utat, a jelzéseket és a körülöttünk mozgó közlekedőket, így képes szabályosan gyorsítani, lassítani, kanyarodni és tartani a sávot. Erre nem csak autópályatempó mellett, de akár a dugóban cammogva is képes.

A rendszer másik korlátja, hogy egyelőre csak kijelölt autópályaszakaszokon elérhető. Erre a Ford kiadott egy európai térképet, amin szerepelnek az adott szakaszok. Magyarország autópálya-hálózatának 98 százalékát lefedi a BlueCruise, de például alagutakban nem működik, illetve az M6-os autópályán van egy élesebb kanyar, amit nem vállal a rendszer.

Az egész működésének két kulcsa van. Egyrészt az, hogy a Ford feltérképezte azon úthálózatokat, ahol a BlueCruise hatékonyan és biztonságosan működhet. Másfelől viszont a műszercsoport alatt elhelyezett kamera folyamatosan figyeli a sofőr szemét – akár napszemüvegen keresztül is – és ha azt érzi, hogy nem az utat figyeli, akkor lekapcsolja a rendszert. Ezért sem lehet önvezetőnek nevezni az autót, mert sofőr nélkül egyelőre nem közlekedhet.

A megoldás mégis nagyon érdekes, mert egyelőre Európában másnak ilyen nincs. A BlueCruise az első olyan rendszer, amit ilyen nagy kiterjedésben alkalmazhat a gyártó a kontinensen, de például Angliában és Spanyolországban már régebb óta tesztelik. 15 országban 133 000 kilométernyi úton használható a BlueCruise és a Ford állítása szerint a rendszer képes kéz nélküli vezetéssel eljutni Svédországból Olaszországba – ez 3000 kilométer. Azt viszont fontos megjegyezni, hogy a rendszer sávot váltani nem tud, így bizonyos csomópontokban is át kell vennie a kormányt a sofőrnek.

A rendszer a már 2024-ben gyártott Ford Mustang Mach-E modellekben benne lesz, de a korábban gyártott modellekre is frissíthető majd. Globálisan 420 000 olyan Ford és Lincoln modell fut már, amikben elérhető a BlueCruise és eddig 342 millió kilométert vezettek 3,1 millió órán keresztül.