A történelemben először gyártják majd kemény tetővel az AC Cobrát - ja, meg 810 lóerővel

2024.08.05. 09:34

  • A 62 éves gyártás során először készít kemény tetős Cobrát a Brit AC.
  • Az autót egy korábbi Le Mans-i versenyautó, az A98 ihlette.
  • A leggyengébb kivitele is 456 lóerő, de van kompresszoros V8-as Cobra is 810 lóerővel.
  • A karosszéria szénszál, a vázszerkezet modern alumínium, így az egész súlya alig 1450 kiló.
  • Az új AC Cobra GT Cuope ára alsó hangon 325 000 font (151,6 millió forint) plusz adók.

Ikonikus kis sportautó az AC Cobra, bár inkább Shelby által tuningolt változatai után lett igazán népszerű. Ennek ellenére a vállalat nem szűnt meg és hasonlóan áll termékeihez, mint a másik tradícionális brit gyártó, a Morgan. Régi forma alá bújtat igazán modern és izgalmas műszaki tartalmat, ráadásul most először rendes tetővel. Az AC Cobra 62 éves gyártási ideje alatt sosem készült kemény tetővel, csak kabrióként.

Ennek a sornak most vége, mert megjelent az új AC Cobra GT Coupe, amit az angol márka egy régebbi modellje, az A98 ihletett. Legalábbis ezt állítja az AC, mert korábban a Shelby is épített keménytetős kupét a Cobrából. Le Mans versenyen szerettek volna indulni vele és jobb végsebességet tudtak elérni kemény tetővel, de végül kihagyták a futamot 1964-ben, mert az autó nem készült el időben.

Az AC felelős az autópálya sebességkorlátokért

Az AC A98-al kapcsolatban él egy városi legenda, miszerint miatta vezették be a sebességkorlátokat a brit autópályákon. Az AC az M1-es autópályán tesztelte a modellt 1964-ben,akkoriban még nem voltak sebességkorlátozások a nemrég frissen elkészült szakaszokon. A Le Mans-ra szánt versenyautó 185 mp/h-t, azaz 298 km/h-t ért el, de ezzel ugye nem szegtek meg semmilyen törvényt.

Ennek ellenére 1965-ben ideiglenesen bevezették a 70 mp/h-s, azaz 113 km/h-s sebességkorlátot a pályákon, amit 1967-ben véglegesítettek. Az AC-nél azt mondták, hogy semmi közük a korlátozás bevezetéséhez, de a média annyira felkapta az általuk elért rekordsebességet akkoriban, hogy sokan összekötötték a két dolgot.

Visszatérve 2024-re itt az új AC Cobra GT Coupe és elsőre pont ugyanolyan, mint a régebbiek. Ez szndékos húzás, de a valóság az, hogy a klasszikus formát adó lemezek már szénszálból készülnek, alattuk pedig egy modern alumínium váz van. A hajtás miatt sem kell aggódni, mert az AC Cobra leggyengébb szívó V8-as motorja is 456 lóerő, miközben az autó alig 1450 kiló, tehát már így sem lassú. Viszont van még egy kompresszoros V8-as 730 lóerővel és akkor még ott a legdurvább kivitel (Clubsport Edition), amiben a motort 810 lóerőre húzták fel, bár ezt csak egy 99 példányra korlátozott limitált szériában lehet megvenni.

Az GT Coupe egy kicsit hosszabb lett a jobb irányíthatóság érdekében, ezzel ténylegesen lehet GT, vagyis Grand Tourerként használni. Minden autót az AC brit műhelyében építenek és különleges termékhez mérten borsos árat kérnek érte. A GT Coupe ára 325 000 font (151,6 millió forint) plusz adók, de ez az alapmotorral értendő, az erősebb kivitelekért még földöntúlibb összegeket kérnek.

Forrás: Carscoops