Mindenképp csurig tele: egyes autósokból kihozhatja a tahót a villámtöltő

2024.08.07. 06:06

  • Az Egyesült Államokban már éppen elég villanyautó fut az utakon ahhoz, hogy vezetőik ne mindig találjanak elegendő gyorstöltőt az akkuk újratöltéséhez. Pláne, ha egyesek bután viselkednek.
  • Az legnagyobb amerikai áramkutas cég emiatt szigorított. 

Előfordul, hogy egy új technológia megjelenése után időbe telik, mire felhasználói megtanulják a vele kapcsolatos kulturált viselkedés szabályait – vonta le a tanulságot egy vidéki útjából Peter Valdes-Depena a CNN Business autóiparral foglalkozó szakírója.

Kiszámolta, mennyi időbe telik megtenni az utat oda-vissza, s mivel elektromos autót használt, beiktatott egy gyorstöltést is. Úgy számolta, hogy ez nagyjából 15-20 percet vesz majd igénybe, ám valójában egy órával tovább tartott az etap a megálló miatt.

Mindenképp legyen tele

Az áramkutaknál ugyanis hosszú sorokban vártak a konnektorokra az autók. Bár számos országhoz hasonlóan az Egyesült Államokban egyelőre hiány van villanyautó-töltőpontokból, nem ez okozta a késlekedést.

GettyImages-1372991354

Hanem az, hogy egyes autóstársak nem rendeltetésszerűen használták a gyorstöltőt. Nevezetesen nem voltak tisztában vagy figyelmen kívül hagyták azt kvázi íratlan szabályt, áramkutas etikettet, hogy ezeknél a töltőknél csak kapacitásuk 80 százalékára illik feltölteni az autókat. Ez nagyjából 20 percig tart. Időarányosan rosszabb az eredmény, ha ezt követően tovább forszírozzák a 100 százalék elérését, mivel 80 százalék felett nagyon lelassul az áramátadás.

Az Electrify America, az Egyesült Államok legnagyobb töltőállomás-üzemeltetője felismerte a problémát és drasztikus módszert talált ki az időhúzó autósok megrendszabályozására. Kaliforniában a tíz legforgalmasabb gyorstöltőnél technikailag korlátozzák a töltési lehetőséget. Amikor az akkumulátorokban tárolt áram mennyisége eléri a kapacitás 85 százalékát, a töltés leáll, és az autós kap egy üzenetet, hogy "húzzon el", mert ha nem, akkor percenként 40 centet (140 forint) kell fizetnie a töltő kihasználatlan üzemidejéért.

Hamarosan rutinszerűvé válhat az autóakku-töltés

A Tesla töltőinél is létezik egy hasonló mechanizmus, ám a 80 százalékos automatikus limit elérése után a sofőr autója érintőképernyőjén lehetővé teheti a töltés folytatását.

Összességében azzal magyarázható a helyzet, hogy bár lelassult a villanyautók terjedése az utakon, éppen elég sok van már belőlük ahhoz, hogy a szűkös töltési lehetőségek miatt az amerikai autósok is megismerkedjenek az áru-, azaz szolgáltatáshiány Kelet-Európában jól ismert jelenségével.

Nem kell atomfizikusi diploma annak megfejtéséhez, miért viselkednek így egyesek a gyorstöltőknél. Nyilván megszokták benzines autójuknál, hogy teljesen teletöltik a tankot, emellett egyes esetekben indokolt a 100 százalékos kapacitáskihasználás, elsősorban akkor, ha valaki hosszabb távra indul, ráadásul tudja, hogy úti céljánál kevés töltőt találhat.

További jogos indok lehet, hogy a kisebb kapacitású akkumulátorral rendelkező autóknál sem mindegy, mennyi áramot visznek magukkal. Ezeknél ugyanis nagyobb a veszélye, hogy az akku éppen a legrosszabbkor, az út közepén merül le. A probléma megoldása szintén nem ördöngösség: több töltőre van szükség. Ennek szellemében az Electrify America és az EV go egyaránt szélsebes tempóban bővíti töltőhálózatát.