Átléptek egy határt a villanyautók Kínában

2024.08.09. 14:11

  • Kína lett a világ első olyan országa, amelyben a konnektoros és az akkumulátoros elektromos autók eladása egy hónapban átlépte az összes újautó-értékesítés 50 százalékát.
  • Ugyanakkor a teljes újautó-piac zsugorodott. 
Érdeklődők a BYD standján a kínai Yantai városában megrendezett kiállításon. Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images
Érdeklődők a BYD standján a kínai Yantai városában megrendezett kiállításon. Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images

Kínában a júliusban eladott új autók fele az „új energiájú járművek” (NEV) kategóriájába esett – írja a Reuters. Ez azt jelenti, hogy vagy konnektorból tölthető hibrid meghajtással látták el vagy akkumulátoros elektromos autó volt. A hírügynökség értékelése szerint ennek a mérföldkőnek az elérése világosan bizonyítja, milyen messze jutott az ázsiai ország az autózás technológiaváltásában.

A NEV-ek eladása a nyár közepén 37 százalékkal haladta meg a 2023. júliusi mennyiséget. Ennek eredményeként 50,7 százalékos részaránnyal új rekordot ért el – derült ki a Kínai Személyautó-szövetség (CPCA) összesítéséből. Három évvel ezelőtt a NEV-k még csak hét százalékkal részesedtek az újautó-piacból.

Máshol alacsonyabb a villanyráta

A rendületlen állami és magánbefektetéseknek köszönhetően azonban a szárnyal a villanyautók fejlesztése, miközben a nyugati autómárkák csak vergődnek a kínai piacon. Jellemző, hogy a Egyesült Államokban az Energy Information Administration kutatóintézet adatai szerint az eladott új autóknak csak 18 százalék volt hibrid vagy elektromos meghajtású az idei év első negyedében. Az említett 37 százalékos júliusi kínai növekedési adat mellé kívánkozik, hogy júniusban még csak 28,6 százalékkal adtak el több NEV-t, mint 2023 azonos hónapjában. A tisztán elektromos meghajtású autók értékesítése 2024 júliusában 14,3 százalékkal haladta meg a 2023 júliusi darabszámot, míg a júniusi adat 9,9 százalékos plusz volt. A BYD és a Li Auto az elmúlt hónapban értékesítési rekordot ért el a piac gyors növekedésének köszönhetően. Ugyanakkor az újautó-piac 3,1 százalékkal zsugorodott, folyatva három hónappal ezelőtt megkezdett visszacsúszását. A fogyasztók a kitartóan rossz gazdasági környezetben - a magyar vásárlókhoz hasonlóan - kétszer is meggondolják, mielőtt autóvásárlásra adják a fejüket.

A kínai kormány és a helyhatóságok próbálják élénkíteni az eladásokat. Az előbbi kétszeresére, 20 ezer jüanra (egymillió forint) emelte autóvásárlás-támogatási összegét áprilisig visszamenően, amikor bevezették ezt a juttatást. Az önkormányzatok közül Peking például 20 ezerre növelte a kínai fővárosban havonta kiadható új forgalmi engedélyek számát. Ezt a korlátozást 2011-ben vezették be a zsúfoltság és a légszennyezés mérséklése érdekében.