Csak idő kérdése, hogy a Kínában 4,3 millió forintos BYD letarolja a piacot?
- A Fiat Pandához hasonló méretű BYD Seagull villanyautó alacsony ára miatt jelentős hatással lehet a világ újautó-piacára.
- A Seagull Kínában 12 ezer dollárért (4,3 millió forint) kapható, egy rövidebb hatótávú verzió pedig kevesebb mint 10 ezer dollárba (3,61 millió forint) kerül.
- Az amerikai autógyártók és politikusok tartanak a kicsi, olcsó elektromos autók térhódításától, mert az USA lemaradásban van az elektromos autók gyártásában.
- Az USA 100 százalékos büntetővámot vezet be a kínai villanyautók importjára, ami várhatóan távol tartja a Seagullt az amerikai piactól, Sam Fiorani, az Auto Forecast Solutions szakértője szerint azonban csak idő kérdése, hogy a BYD megjelenjen az amerikai piacon, mivel a Seagull, bár kisebb, mint a Chevrolet Bolt, de olcsóbb és könnyebb annál.
A kicsi olcsó elektromos autó ki tudja borítani az amerikai autógyártókat és a politikusokat. Mindketten tudják ugyanis, hogy az Egyesült Államok a Teslát leszámítva erős lemaradásban van az elektromos autók gyártásában, ezért egy ilyen autó megjelenése háttérbe szoríthatja az amerikai autóipart a világpiacon – derült ki a Yahoo Finance-en megjelent elemzésből. Ugyanígy az európai piacnak is lehet félnivalója, hiszen az utóbbi időszakban kiderült, hogy szükség lenne egy nagyjából 20 ezer eurós villanyautóra ahhoz, hogy az elektromosok áttörést érhessenek el.
Elektromos bagóért
A Szegeden is építkező BYD Seagull modellje, amely méreteit tekintve egy Fiat Pandához hasonlítható, már 12 ezer dollárnak - 4,3 millió forintnak - megfelelő jüanért elvihető az autószalonokból Kínában. Ráadásul megjelent egy rövidebb hatótávolságú változata is, amelyért nem egészen 10 ezer dollárt (3,61 millió forint) kell fizetni – derült ki az AP hírügynökség korábbi híréből.
Ennek az autónak a minőségére rég nem igazak a kínai árukkal kapcsolatos kifogások. Színvonaluk nem marad el a háromszor ennyibe kerülő autóktól, amelyeket az Egyesült Államok autógyártói állítanak el. A százszázalékos büntetővám, amely hamarosan életbe lép az Egyesült Államokba exportálni szándékozott kínai villanyautók importjára, vélhetően távol tartja a Seagullt az amerikai piactól. Ugyanakkor az a költségcsökkentés, amely ebben az autóban megmutatkozik, teljesen felboríthatja mindazt, amit a világ autóiparában ma látható.
Az AP beszámolt arról is, amit Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója mondott elemzőknek a kínai elektromos autókról. Szerinte ezek olyan jók, hogy kereskedelmi korlátozások alkalmazása nélkül lemoshatják a pályáról a világ legtöbb autógyártóját. A Biden-adminisztráció büntetővámját az amerikai munkahelyek védelmére és nemzetbiztonsági okokra hivatkozva vezetik be.
Ugyanakkor Sam Fiorani, az Auto Forecast Solutions tanácsadó cég elnökhelyettese ennek tudatában is úgy véli, csak idő kérdése a BYD megjelenése az amerikai autópiacon. A matek a kínaiak mellett szól. A Seagull 400 kilogrammal könnyebb, mint a Chevrolet Bolt, a legolcsóbb amerikai elektromos autó. Igaz, hogy kisebb annál, de második autónak például tökéletes lehet.
Ezt támasztja alá a gyári adatok szerint 400 kilométeres hatótávja egy akkufeltöltéssel. A BYD gyártási modellje, amelyben a tervezéstől az akkumulátorgyártásig minden házon belül történik, jelentősen csökkenti a gyártási költségeket.
Az az autógyártó, amely nem fordít kellő figyelmet a kínaiakra, ezen belül a BYD-re mint versenytársra, el fog veszteni mindent, amikor autóikkal betörnek a piacára – mondta Fiorani.
Hozzátette: a Seagullt módosítani kellene, hogy megfeleljen az USA biztonsági követelményeinek, ám A BYD bizonyította, hogy képes megfelelni a modern autógyártás követelményeinek.