Rárombolt a tőke az olcsó villanyrobogókat kínáló Olára
- Elég nagy robajjal lépett be a pénzpiacra az olcsó villanyrobogókat gyártó Ola Electric.
- Hirtelen 20 százalékos felértékelődést ért el, ami a terveket és a járművek indiai árát nézve első látásra érthető.
Látványosra sikerült az indiai villanyrobogó-gyártó, az Ola Electric tőzsdére lépése. Az első részvénykibocsátás (IPO) napján 20 százalékkal ugrott meg a vállalat részvényeinek ára, amivel a piac 4,8 milliárd dollárra - 1733 milliárd forintra - értékelte a vállalatot.
Az Ola Electric 76 rúpiát - 91 dollárcentet, azaz 329 forintot - kért egy részvényért, ám aki rögtön továbbadta a papírt, az 91,2 rúpiát kapott érte, ami 20 százalékos nyereséget jelent hirtelen. A befektetők azért karolták fel a vállalatot, mert nagy jövőt látnak benne. Úgy gondolják, hogy jó eséllyel az Ola Electric lesz Indiában az elektromos közlekedés kulcsszereplője.
Az Ola-részvények iránti kereslethez hozzájárulhat, hogy a cég relatív olcsón kínál villanyrobogókat, legalábbis a cég oldala szerint a 151-193 kilométeres ígért hatótávolsággal rendelkező modellek kevesebb mint 100 ezer rúpiába, 430 ezer forintba kerülnek. Persze ez az ottani piacra igaz, kérdés, hogy egy nemzetközi, ezen belül európai terjeszkedés során mennyiért lehetne azokat megvásárolni. Mindenesetre nem tűnnek drágának.
Állami mankó
Az IPO ráadásul olyan időszakban történik, amikor az indai kormány egy sor intézkedéssel akarja erősíteni az elektromos járművek helyi gyártását. Ezek lényege, hogy azok az importőrök kaphatnak állami támogatást, amelyek vállalják, hogy egyre nagyobb mértékben lokalizálják Indiában elektromos autóik alkatrész-ellátását, illetve gyártását.
Ezekhez képest a nagy különbség, hogy az Ola eleve helyi gyártó. Igaz, hogy nem autókat, hanem robogókat gyárt, ám Indiában ezek a legnépszerűbb magánközlekedési eszközök. A vállalat két és fél évvel ezelőtt állt elő első termékével, ám a piac hatalmas növekedés előtt áll. Várakozások szerint 2030-ban az eladott új robogókon belül az elektromos meghajtásúak aránya 60-70 százalék lesz Indiában – idézte a CNBC a McKinsey tanácsadó cég becslését.
Erre hajt az Ola, amely – túllépve a robogókon – 2025 második felében áll elő első elektromos motorkerékpárjával. A céget India egyik mágnása, Bhavish Aggarwal alapította. Hasonlóan a Teslához vagy éppen a BYD-hoz a tervezéstől a gyártáson át az akkumulátorellátásig mindent saját kézből oldalnak meg. Az Ola egyelőre nem tervezi, hogy belekóstoljon a villanyautó-gyártásba. Befektetői között olyan óriások találhatók, mint a japán SoftBank vagy a szingapúri Temasek. A tőzsdéről befolyt pénzből mérséklik cég adósságait és növelik a kutatásra és fejlesztésre rendelkezésre álló forrásokat. Emellett bővítik akkumulátorgyártó gigaüzemüket.
Az Ola Electric bevétele éves összehasonlításban 90 százalékkal nőtt a 2024 márciusában végződött üzleti évben, ám a veszteség is hízott. A cég egyelőre nem termel profitot.