Eladó egy amerikai autókat idéző Abarth az '50-es évekből, csak bő 310 millió forint

2024.08.15. 17:10

  • Eladó egy Abarth az '50-es évekből, amit amerikai űrkorszak ihletett.
  • A 207 A-ból mindössze 10-et építettek, a 208 A és 209 A modellekből pedig csak egyet-egyet.
  • Az autó alapjaiban egy Fiat 1100, de feszesebbre, erősebbre hangolták a technikát, hogy élvezetes legyen vezetni.
  • A kis négyhengeres motor 66 lóerő leadására képes, a hajtás egy kézi váltón keresztül jut el a hátsó kerekekig.
  • Az autókat Giovanni Michelotti rajzolta, majd a Boano stúdió építette.
  • Még az 1950-es években Amerikába került az autó és csak néhány évvel ezelőtt szállították vissza Olaszországba, ahol újrafényezték.
  • Az autót a Sotheby's aukciósházon keresztül hirdeti a tulaja, 312 804 000 forintnyi eurót kér érte.

A második világháború után az amerikai autógyártás komoly lendületet vett, olyat amilyet akkoriban senki más. Tombolt az űrverseny, ami nagyban meghatározta az ipart és főleg a dizájnt. Az amerikai autógyártók sorra jöttek ki szárnyszerű formákkal (fecskefarok), futurisztikus belterekkel és mára ikonikussá vált kéttónusú fényezéssel. Ez a stílusirányzat sok európai autógyártónak is tetszett, ezért többen is készítettek ehhez hasonló koncepcióautókat. Ezt a világot az olaszok Stile Transatlantico néven emlegették, hiszen ezek az autók az Atlanti-óceánon túli társaikhoz hasonlítottak.

Az Abarthot éppen ennek a korszaknak az elején, 1949-ben alapították és néhány évre rá már Olaszországon túl is hódítani szeretett volna, ezért a Stile Transatlantico elvén kezdett autófejlesztésbe. Az új modelleket a kora egyik leghíresebb formatervezője, Giovanni Michelotti rajzolta meg az Abarth számára és a Boano stúdiónál szerelték össze őket. 1955-re megszületett az Abarth 207 A, a 208 A és a 209 A. Az első modell egy versenypályára szánt, a második pedig egy utcai kabrió változat volt, míg az utolsó a keménytetős kivitel. Kis érdekesség, hogy a 207 A-ból több forrás szerint is 10 darab készült, míg a 209 A és 208 A modellekből csak egy-egy – és utóbbi éppen eladó.

Nemrég a Sotheby's aukciós oldalra került fel az Abarth 208 A rendkívül szép állapotban. Az autót nem kímélték, még az '50-es években importálták Amerikába Tony Pompeon keresztül, aki akkoriban több olasz márka new yorki importőre volt. Sokáig használta a család, akik egyébként rajongtak az autóversenyzésért. Később eladták és éveket töltött Delaware, majd Maine államban. Egy kis időre eltűnt, majd csak 2007-ben bukkant fel és 2009-ben egy gyűjtő megvásárolta. Az autó jó állapotban volt, kisebb használatból fakadó karcok voltak rajta és a technikát is megviselte az elmúlt bő 50 év, ezért rendbe szedték. Néhány évvel ezelőtt ismét gazdát cserélt és visszahajóztatták Olaszországba, ahol felfrissítették az eredeti fényezését, így ismét eredeti pompájában ragyog.

A 208 A-t egyébként a Fiat 1100 alapjaira építették. A futómű és a hajtáslánc innen érkezik, ám mindkettőt módosította az Abarth a sportosabb karakterisztika jegyében. A futómű feszesebb, a motor pedig morcosabb lett, így az már 66 lóerőt tudott a két Weber karburátornak és a módosított kipufogóleömlőnek hála. Utóbbi egyébként különleges részlet, mert az autó oldalán vezették ki a rendszer további részét, így potenciális veszélyt jelent az utas számára beszálláskor – könnyű vele megégetni a lábakat. A hajtás egy manuális váltón keresztül jut a hátsó kerekekre, és mivel az autó nagyon könnyű – forrástól függően 550-600 kiló – valószínűleg igazán élvezetes vezetni.

Az autót a jelenlegi tulajdonosa a Sotheby's aukciósházon keresztül hirdette meg elég vaskos árcédulával. A 208 A-ért 795 000 eurót kérnek, ez átszámolva 312 804 000 forint, tehát félelmetes összeg. Ám ez az autó is egy darabka történelem, amit már nem a használati értékéért vesznek, bár biztosan felbukkan majd még egy-egy kiállításon, esetleg valamilyen historic versenyen.