A Ford globálisan 765 ezer, a Mazda 83 ezer autót hív vissza életveszélyes hiba miatt
- Nagyjából 765 ezer autót hív vissza globálisan a Ford és 83 ezret a Mazda hibás Takata légzsákok miatt.
- A több mint 10 éve kirobbant botrány ellenére a mai napig rengeteg, hibás légzsákkal felszerelt autó van forgalomban.
- Listát adott ki a Ford és a Mazda is arról, hogy mely modellek érintettek, és kérik az embereket, hogy a javításig ne használják autóikat.
Bár már több mint tíz éve tört ki, a mai napig nem csillapodik a Takata botrány. Az életveszélyes légzsákok, amelyek miatt több ember meghalt vagy súlyosan megsérült, a mai napig forgalomban vannak, és a gyártók csak nehezen szedik össze az érintett modelleket. A Ford azonban úgy néz ki, hogy egy elég átfogó vizsgálatnak ért a végére, mert globálisan 765 ezer autót hívnak vissza. Ezzel együtt a Mazda is közleményt adott ki nemrég az üggyel kapcsolatban, ők 83 ezer autót nyilvánítottak veszélyesnek és szintén visszahívást rendeltek el. Mind a két gyártó kéri a tulajdonosokat, hogy lehetőleg ne vezessék az érintett autókat a javításig, mert veszélyesek.
Mindkét gyártó kiderítette, pontosan milyen modellek érintettek: a Fordnál a sofőr és utasoldali légzsák miatt hívnak vissza több, 2004 és 2006 közötti Rangert, 2005 és 2014 közötti Mustangot, de a probléma még egy olyan különleges típust is elért, mint a 2005 és 2006 között gyártott Ford GT. Kizárólag az utasoldali légzsákok hibája miatt hívják vissza a 2006 és 2012 között gyártott Ford Fusion amerikai változatát, a 2007 és 2010 között gyártott Ford Edge-et és a 2007 és 2011 között gyártott Ford Rangert, illetve ezek Lincoln márkanév alatt futó átiratait.
A Mazdánál még több modell érintett. Ott a két első légzsák miatt visszahívják a 2004-2006 között gyártott B-sorozatú pickupokat, a 2003-2008 között gyártott 6-osokat, a 2006-2007 között gyártott Mazdaspeed6-osokat és végül a 2004-2008 között gyártott RX8-akat is. Kizárólag az utasoldali légzsák hibája miatt a visszahívásban érintettek a 2007 és 2009 között készült B-sorozatú pickupok, a 2009 és 2013 közötti 6-osok, a 2007-től 2012-ig és 2015-ig gyártott CX-7 és CX-9 modellek, a 2004-től 2006-ig gyártott MPV-k és végül a 2009 és 2011 között épített RX8-asok.
A Takata légzsákbotrány az autóipar egyik legnagyobbika a történelemben. Miután kiderült a probléma, 3,6 millió autót rendeltek vissza azonnal és az elmúlt 11 évben további nagyjából 100 millió autóra kértek visszahívást különböző gyártók. A mai napig kerülnek elő problémás modellek vagy szériák, közben a Takata csődbe ment és több vezetője ellen eljárást is indítottak.
Hogy pontosan mi történt, arról Horváth Máté kollégánk írt részletesebben néhány éve: a légzsákok kioldószerkezetében lévő hajtóanyag idővel instabillá válik, ennek következtében a légzsák váratlanul kinyílhat. Súlyosabb probléma, hogy ilyenkor a patron háza is vele együtt robban, így repeszek szóródhatnak szét és okozhatnak halálos sérülést. Ahogy eddig 27 alkalommal okoztak is az Egyesült Államokban, a visszahívási akciók emiatt nem ma kezdődtek.
Forrás: Motor1