- Közösségi gyűjtésből épült a világ legkeményebb Fiat Multiplája.
- A srácok 50 ezer euró helyett 1,1 millió eurót gyűjtöttek, így a projekt sokkal elborultabb lett a tervezettnél.
- Az átalakított szörny 1294 lóerős, és alig maradt gyári pontja.
- A kiszélesített Multipla úgy néz ki, mint azok a versenyautók, amiket a Pikes Peaken szoktak bevetni.
A Fiat Multipla szerethető, praktikus tárgy, mégsem a remek tulajdonságai, hanem a furcsa külseje miatt vált ismertté. Az érdekes arányú, kretén részletmegoldásokkal megszórt Fiatból is lehet szépet (lenyűgözőt? menőt? - a szerk.) faragni, ha valaki nagyon elszánt, de nem könnyű.
Éppen utóbbi miatt nem számít kimondottan népszerű tuningalapnak. Van azonban olyan, amikor messzire gurul a gyógyszer: a francia Vilebrequin őrültjei építettek egy kőkemény pályaautóvá alakított Multiplát, amire nincsenek szavak. Egészen biztos, hogy nem létezik ennél durvább Multipla a bolygón és valószínűleg más bolygón se.
A projekt egy vicces közösségi gyűjtésnek indult a Kickstarteren, de végül annyi zsetont szedtek össze a rajongóktól, amiből az eredetileg tervezettnél sokkal meredekebb átépítés is kijött. Sylvain Lévy és Pierre Chabrier eleinte 50 ezer eurót, azaz valamivel kevesebb, mint 20 millió forintot szerettek volna összegyűjteni.
Szinte hihetetlen, de sokaknak annyira megtetszett a nem mindennapi ötlet, hogy végül 1,1 millió eurót, vagyis bő 430 millió forintot dobtak össze nekik. A hatalmas összegből végül úgy átszabták a gyanútlan Multiplát, hogy most már csupán néhány részlete emlékeztet az eredeti autóra.
A gyári egyhatos motort kihajították, a helyére egy Corvette Z06 6,2 literes, hegyes V8-asa került, ami már gyári állapotában is 659 lóerőt tud. Ez nem tűnt elégnek, ezért a V8-ast 1294 lóerősre húzták, hogy rendesen vigye a dobozszerű kasznit. Eredetileg 1000 lóerős volt, innen az autó 1000tipla beceneve.
A külső se maradt meg gyári állapotában: hátra felkerült egy komikusan nagy szárny és egy diffúzor, előre pedig messzire nyúló splittert szereltek. A kaszni óriási szélesítéseket kapok, amik alatt így már elférnek a rettentő széles, peremes Work felnik és a hatalmas Michelin gumik.
Természetesen a fékrendszert is a teljesítményhez igazították. A beltérben már semmi nem utal arra, hogy ez valaha egy Multipla volt: bent már szűk versenyüléseket, bukókeretet és a Corvette műszerfalát találjuk.
A srácok nagyszerű munkát végeztek: ez a Multipla nemcsak a leggyorsabb a világon, hanem minden bizonnyal az egyik legszebb is. A pályaversenyzésre átalakított Fiat a túlzó részleteivel most már úgy néz ki, mint azok a versenyautók, amiket a Pikes Peakre készítenek fel.
Bár ez a teljesítmény jó eséllyel kihasználhatatlan - Le Mans-ban amúgy 292 km/h volt a végsebessége -, a projekt tökéletesen megmutatja, hogy minden autóból épülhet menő versenyautó, ha adott hoztá a kellő mennyiségű pénz és kreativitás.
Forrás: Vilebrequin