40 méterre volt a MÁV az elmúlt évek legnagyobb vonatbalesetétől

2024.08.26. 06:03

  • Kisiklott egy Intercity vonat a Keleti pályaudvar bejáratánál vasárnap este.
  • A balesetben senki sem sérült meg.
  • A kisiklott járművektől egy párhuzamosan érkező vonat mindössze 40 méterre állt meg.

Nemzetközi Intercity vonat siklott ki a Keleti pályaudvar bevezető vágányain, még a százlábú híd előtt vasárnap kora este. A balesetben senki sem sérült meg, de a helyreállítási munkák miatt a pályaudvart lezárták. A vonat utasai gyalog hagyták el a sérült járművet. Az Intercity hét kocsijából legalább 3 kisiklott, a mozdony a három siklott kocsi pedig éppen egy párhuzamosan érkező vonat előtt találta magát. Az, hogy a párhuzamosan érkező vonat ne ütközzön a kisiklott Intercity kocsijainak, körülbelül 40 méteren múlott. Ez vasúti féktávolságokban számolva másodperces nagyságrend. 

A MÁV légi felvételén kiválóan látszik, hogy milyen közel volt egymáshoz a két vonat.
A MÁV légi felvételén kiválóan látszik, hogy milyen közel volt egymáshoz a két vonat.

A vonat kisiklásának okát és körülményeit a hivatalos vizsgálat eredményei nélkül nem lehet érdemben meghatározni, azonban a vasútszakma képviselői szerint valószínűleg aláváltás történhetett, azaz a váltót aközben állították át, hogy azon vonat haladt. Így lehet, hogy egyes kocsik első és hátsó forgóvázai másik vágányokon vannak.

A vonat egy utasa rögzítette a baleset utáni perceket, azt, hogy milyen kevésen múlott egy tömegszerencsétlenség, talán az ő videója adja át legjobban. A videón az is látszik, hogy az utasok a balesetet követő körülbelül 20 percben semmilyen tájékoztatást vagy biztonsági eligazítást sem kaptak így sokan a vésznyitót használva hagyták el a kisiklott szerelvényt.

A balesetre Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár is reagált, posztjában kiemelte, hogy a Keleti pályaudvar vágányhálózata rendkívül korszerűtlen, ahogy a balesetben érintett vonatba sorozott kocsik életkora több esetben is meghaladja az ötven évet.

Kiemelte továbbá, hogy a baleset kapcsán Lázár János építési és közlekedési minisztert is komoly felelősség terheli, hiszen a politikus az elmúlt években mind a Keleti pályaudvar vágányhálózatának felújítását célzó, mind a járműbeszerzésekre irányuló projekteket leállította.