Dél-Koreában októbertől csak államilag jóváhagyott akkumulátorokat lehet a villanyautókba szerelni

2024.08.27. 13:29

  • Az elhíresült augusztus eleji tűzeset után újabb biztonsági szabályozásokat fontolgat a dél-koreai kormány.
  • Lehetséges, hogy hamarosan csak a koreai közlekedési minisztérium által jóváhagyott akkumulátorokat lehet a villanyautókba építeni.
  • Az eddig bejelentett intézkedések valós haszna megkérdőjelezhető.

Továbbra is érezteti a hatását Dél-Koreában az az augusztus elsejei tűzeset, amelyben egy kigyulladó Mercedes-Benz EQE hatalmas pusztítást végzett egy mélygarázsban. Az események után az ország kormánya hamar új biztonsági intézkedések kidolgozásába kezdett, hogy elejét vegye a villanyautók okozta tüzeknek, és megnyugtassa az aggódó közvéleményt.

Azóta több új szabályozás és tervezet is született, ám ezek valós haszna egyelőre erősen megkérdőjelezhető. Az első kiszivárgott információk szerint a villanyautó gyártóknak kötelező lenne feltüntetnie, hogy milyen beszállítótól származnak az autóikba szerelt akkumulátorcellák. Bár így a vásárlók jobban tisztában lennének azzal, mit kapnak a pénzükért, valójában nem létezik olyan kiterjedt, hiteles statisztika, amely alapján megállapítható lenne, hogy egyes gyártók termékei biztonságosabbak, vagy épp veszélyesebbek-e a többinél.

Screenshot 2021-10-13 at 1.31.29.png



Múlt hét végén az is kiderült, hogy a koreai döntéshozók megtiltanák, hogy 90 százaléknál jobban feltöltött villanyautók mélygarázsokban parkoljanak. Sőt! Szöulban azt is előírnák, hogy az elektromos gyorstöltők 80 százaléknál nem tölthetik tovább a villanyautókat. Ezen a ponton tegyük hozzá, hogy nem támasztják alá bizonyítékok, hogy egy teljesen feltöltött villanyautó tűzveszélyesebb lenne, mint egy 80 vagy 90 százalékig töltött társa. Ráadásul az, hogy a 80 vagy 90 százalékos töltöttség pontosan mekkora akkumulátor feszültséget jelent, autónként, sőt, akkumulátoronként is eltérő. Az sem egyértelmű, hogy az előírt töltöttségi szintet az akkumulátor nettó vagy bruttó kapacitásából kell-e kiszámolni.

Mindezek után a koreai kormány most újabb biztonsági intézkedéseket jelentett be. A Korea Joong Daily információi szerint 2024 végéig 90 ezerre növelnék az "okostöltők" számát, amik állítólag képesek megakadályozni, hogy egy villanyautó túlmelegedjen töltés közben. Ez az elképzelés is problémásnak tűnik. A töltési folyamat szabályozását minden villanyautóban az autó saját BMS (Battery Management System) rendszere végzi, amely most is folyamatosan figyeli az egyes cellák adatait, a hőmérsékletet is beleértve. Ha valami nem stimmel, a rendszer megszakítja a töltést. Hogy miért lenne jobb a töltés irányítását az autó saját, erre tervezett rendszere helyett egy külső megoldásra bízni, nem egyértelmű.

Az eddigi legdrasztikusabb, akár már októbertől hatályba lépő szabályozásról is hamarosan döntés születhet. Ennek értelmében a Dél-Koreában forgalmazott elektromos autókba csak olyan akkumulátorok kerülhetnek, amiket előzetesen jóváhagyott az ország közlekedési minisztériuma. Hogy az illetékes szerv pontosan mit figyel majd az akkumulátoroknál és mi alapján hagyja jóvá vagy éppen utasítja el őket, egyelőre nem tudjuk.

A globális statisztikákból egyébként továbbra is az látszik, hogy a villanyautók arányaiban sokkal ritkábban gyulladnak ki, mint a belső égésű motoros járművek, ám ha egyszer megtörtént a baj, jóval nehezebb őket eloltani.

Forrás: carscoops.com