• Megjelent a Cupra legújabb modellje, a Terramar.
  • Az autó sok elemében osztozik az azonos platformra épülő Audi Q3-mal, ezért ezt is Győrben gyártják majd.
  • A Terramar alig nagyobb néhány centivel a Formentornál, de a legerősebb kivitele gyengébb nála.
  • Elérhető lesz 1.5 eTSI, 2.0 TSI motorokkal, illetve plug-in hibrid rendszerrel is.
  • A leggyengébb változata 150, a legerősebb 272 lóerős lesz.
  • Alap az adaptív futómű és elérhető extra a hatdugattyús Akebono fékrendszer.
  • A forgalmazás kezdete 2024 végén várható, egy limitált szériával nyitják az értékesítést.
  • A hivatalos fotókat ide kattintva láthatod

Két éve tudjuk, hogy a Volkswagen a győri Audi gyárba hozza egy új Cupra modell gyártását. Ez nem véletlen, hiszen az új típus szoros rokonságban áll a hamarosan szintén frissítésre kerülő Audi Q3-mal.

A hivatalos sajtóközlemény megerősítette, hogy a friss Cupra Terramar készül majd itt Magyarországon, egészen pontosan Győrben. A barcelonai premieren mi is kinn vagyunk, ahol a gyáriak elmondták, hogy a Terramar érkezése legalább 5 évre biztosít helyet a jelenlegi munkaerő-állománynak – a TT tavalyi kivezetésekor ez még nem volt egyértelmű.

Az autó az MQB evo platformra épül és az első érdekes tulajdonsága a mérete. 4519 mm hosszú, 1863 mm széles és 2681 mm a tengelytávja. Ezzel kicsit nagyobb, mint a jelenleg futó Q3-as Audi, a legérdekesebb összefüggést mégis márkán belül érdemes keresni. A lényegében azonos ligában játszó Cupra Formentor ugyanis csupán 6,8 centivel rövidebb, 2,4 centivel keskenyebb és tengelytávja mindössze egy milliméterrel kevesebb. Mindemellett ráadásul a Formentor legerősebb változata többet nyújt, mint a most bemutatott Terramaré, így kérdés, hogy a plusz millimétereken túl mi adja majd el a modellt. Mondjuk a 602 literes csomagtartó elég erős a kategóriájában, annak lehet húzóereje.

A külső a márka új dizájnirányzatát mutatja be a forma és az orrkialakítás, amit a tervezők megálmodtak. Az agresszív, cápáéra emlékeztető orr, a különleges fényszórók és a hátsó traktuson világító logó – illetve jelen esetben a Terramar felirat – később más Cupra modelleken is megjelenhet majd. Az alapfelszereltség részét képzik majd a 18 colos alufelnik, míg a 19-esen túl akár 20-ast is rendelhetünk majd 255 mm széles abroncsokkal. Ezek alá az erősebb változatokhoz rendelhető prémium Akebono fékrendszer, ami elöl hatdugattyús nyergekkel harap akár 375 milliméteres tárcsákat.

A fékerőre valószínűleg szükség lesz, egyfelől mert a Terramar méretéből adódóan valószínűleg nem lesz könnyű, másfelől vannak erősebb változatai is. A belépő szintet az 1,5 literes, négyhengeres eTSI motor jelenti majd 150 lóerővel és egy 48 voltos hibrid rendszerrel. Itt talán inkább a sportos megjelenés és a kedvező fogyasztás kerül majd előtérbe, aki bugit akar, annak bőven van feljebb. Ott van egyből a 2.0 TSI motor, ami 204 és 265 lóerővel lesz elérhető a Terramarban. Utóbbi egyébként már az egyik VZ (azt rövidíti, hogy Veloz, ami spanyolul gyorsat jelent) változat, ami a gyengébb TSI-vel együtt elérhető 4Drive rendszerrel, azaz összkerékhajtással. A Terramar minden változata hétgangos DSG váltót kap sportos hangolással.

Izgalmas újdonság, hogy a legerősebb változat jelenleg a plug-in hibrid kivitel lesz opcionálisan 204 vagy 272 lóerővel – utóbbinál 400 Nm nyomatékkal. A friss hibrid rendszerben az áramért egy 19,7 kWh nettó kapacitású akkumulátor felel, amivel az autó akár 100 kilométer megtételére is képes tisztán elektromos üzemmódban. A töltésért sem kell aggódni, a Terramar a 11 kW-os wallbox mellett már akár 50 kW-os DC gyorstöltésre is képes – bár a szükséges időt nem adták meg.

A Cupra Terramar legerősebb változata egyelőre ez a 272 lóerős plug-in hirbid kivitel lesz. Ez azért érdekes, mert a jelenleg legerősebb Formentor a konfigurátor szerint még mindig a 333 lóerős VZ kivitel, amelyben a 2.0 TSI motor dolgozik összkerékhajtással és szintén hétgnagos DSG váltóval. A két autó között nincs nagy méretkülönbség, de a Terramar valamivel nagyobb, miközben úgy néz ki, hogy egyelőre gyengébb is. Mivel kollégánk, Szentkuti Ákos a helyszínen van, így ezt a kérdést nekiszegezhette egy illetékesnek is. Azt a választ kapta, hogy az a szegmens, amibe a Terramar érkezett, egyelőre óriási, ezért elbírja egyszerre a két modellt.

Hogy ilyen teljesítmény mellett se egyenesítsd ki a kanyart, a Cupra komolyan dolgozott a futóművel és annak hangolásával. Spéci lengőkarokat használnak az elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű futóműben, ami 10 milliméterrel alacsonyabb is. Az új, progresszív kormány mellett elektronikus fékrásegítést kap az autó, illetve alapfelszereltségként elérhető az új generációs Dynamic Chassis Controll (DCC), azaz egy adaptív felfüggesztési rendszer, amiben kétszelepes, állítható lengéscsillapítók dolgoznak. A precíz hangolás érdekében több elérhető menetmódot is kínálnak majd a Terramar kivitelek, a VZ-kben például lesz CUPRA, az összkerekesekben pedig Offroad üzemmód.

A beltér a Cupra közleménye szerint kifejezetten sofőrközpontú lesz, ezt erősíti majd a középkonzol és a táblagépek elhelyezése is. A kormány mögött egy 10,25 colos egység lesz az óracsoport, míg középre egy 12,9 colos érintőkijelzőt állítanak. A kijelző alján folyamatosan megjelenik majd egy digitális klímapanel, hogy minden helyzetben elérhető legyen és ne a menüből kelljen kitúrni. A számítógép hardvere elvileg még erősebb, míg a szoftver is frissebb lett, így tudja azt, amit a modern konszerntársak. A középkonzolon helyet kapó vezetéknélküli telefontöltő akár 15 W-tal is képes tölteni, de a forrósodás ellen egy úgynevezett refrigerated technology is elérhető lesz. A vájtfülűek számára is lesz vonzó pont az extralistában, ugyanis 390 Wattos, 12 hangszórós, prémium minőségű Sennheiser hangrendszer is kerülhet az autóba.

A Terramar belterében nem spóroltak az újrahasznosított anyagokkal sem. A komolyabb, kagylósított ülések huzatának 73 százaléka például eldobott PET-palackokból és újrahasznosított szövetből készült, míg a bőr felületeknél növényi alapú cserzési eljárást alkalmaznak. Vannak olyan ülések, amely 100 százalékban a Cupra által SEAQUAL*YARN-nak nevezett anyagból készült középső résszel rendelkeznek.

Ahogy egy új modellnél illik, a Terramar is megkapja a Volkswagen konszern jelenleg elérhető legmodernebb vezetéstámogató és biztonsági elektronikáit, mint például a távolságtartó tempomatot, a sávtartó automatikát vagy a fáradtságfigyelő rendszert. Az igazi ínyencség mégis inkább a bevezető autó lesz, egy 1300 darabos, limitált szériás America's Cup kivitellel indul a modell. A szériagyártás szeptember 20-án indul Győrben, a forgalmazás kezdetét pedig nem sokkal később, még 2024-re tervezi a Cupra.

A limitált széria Enceladus matt szürke fényt kap majd, 20 colos alufelniket és több ponton lézergravírozott America's Cup logót – például a B oszlopokra is. Az America's Cup kivitel kizárólag a VZ kivitelekben, tehát a 265 és 272 lóerősekben lesz elérhető. Hogy ez pontosan mennyibe kerül majd arról egyelőre nem tudni, az viszont már kiderült, hogy az alapmodell bevezető ára Németországban 43 ezer euró lesz, ez átszámítva szűk 17 millió forint.