Óriási adókedvezmény jöhet a németeknél céges villanyautókra
- Újra jól járhatnak azok a németek, akiknek cégautó jár, ugyanis az ottani kormány újfajta kedvezményekkel igyekszik támogatni az elektromos átállást.
- Jön a 40 százalékos adókedvezmény.
- A támogatott autók árára vonatkozó korlát jelentősen, forintban számolva majdnem 8 millió forinttal emelkedik.
Németország koalíciós kormányának pártjai megállapodtak abban, hogy jelentős kedvezményeket vezetnek be az elektromos autók vásárlásának ösztönzésére. A vállalatoknak teszik kedvezőbbé, hogy céges flottáikba villanyautókat vegyenek.
Berlin ezzel 180 fokos fordulatot hajt végre, ugyanis a tavaly kifutott állami támogatások után eddig úgy tűnt, nem lesz új kedvezmény, mert az állam nem engedheti meg magának, hogy adóbevételekről mondjon le. A rossz előjelek azonban meggyőzhették a döntéshozókat arról, hogy a tettek mezejére kell lépniük. Európa legnagyobb gazdaságában ugyanis júliusban majdnem 37 százalékkal kevesebb új elektromos meghajtású autót helyeztek forgalomba, mint 2023 azonos hónapjában – derül ki a hivatalos adatokból.
A német autósoknak ugyanaz a bajuk a villanyautókkal, mint a más országok fogyasztóinak: egyelőre drágák, nem kellően kiépített az akkumulátortöltő hálózat, így a hatótáv miatt is aggódhatnak.
40 százalékos leírás
A kormány törvényjavaslata szerint a vállalatok már a vásárlás évében leírhatják az újonnan vásárolt elektromos autók és más a szabályok szerint nulla károsanyag-kibocsátású autónak minősülő járművek árának 40 százalékát az autó értékéből. Ezt követően progresszíven hat százalékra csökken az értékcsökkenési leírás. A berlini pénzügyminisztérium számításai szerint 2024 és 2028 között évente 465 millió euróba (183 milliárd forint) kerül az intézkedés az állami költségvetésnek. Ezen az összegen azért látszik, hogy óvatos duhajként vágnak bele a kedvezmény nyújtásába.
További változtatás, hogy 75 ezer euróról (29,5 millió forint) 95 eezere (37,4 millió forint) emelkedik azoknak az elektromos vagy nulla kibocsátású cégautóknak a maximális ára, amelyek után igénybe lehet venni az elszámolási kedvezményt. Az intézkedés akár lakossági hangulatjavító lépésnek is tekinthető annak tükrében, hogy a Volkswagen a napokban jelentette be, hogy az autógyártó történetében először Németországban zárhat be gyárakat.
Az egyelőre kérdés, hogy a német lépés mekkora lökést adhat az ottani villanyautó-piacnak, mindenesetre az eladások növekedése szinte biztos, inkább a mérték a kérdés. Hosszabb távon pedig a magyar piacra is hatással lehet, ha az állami támogatással megvett elektromos autóktól évek múlva megválnak a német cégek, az érintett kocsik egy része használtként Magyarország felé vehetik az irányt. (Via Reuters)