- A BMW nem tudja hozni azt a pénzügyi teljesítményt, amit ígért részvényeseinek, részben azért, mert a Contiental hibás alkatrészt szállított, ami hatalmas garanciális javítási kiadást okoz.
- Emellett a kínai piac is fejfájást okoz az autógyártó vezetőinek.
A BMW csökkentette az idei nyereségrátára vonatkozó előrejelzését, miután Kínában gyengélkedik az autói iránti kereslet és gondok vannak a Continentaltól vásárolt egyik fékrendszerrel is.
A bejelentés után 12 százalékkal zuhant az autógyártó részvényeinek árfolyama a tőzsdén, amivel négy és fél éve nem látott napon belüli csökkentést szenvedett. el. Az idén egyébként a mostani zuhanással együtt a BMW-papírok árfolyama bő 30 százalékkal csökkent.
A Continental sem úszta meg a dolgot: az alkatrész-beszállító papírjai 10 százalékot vesztettek értékükből. Utóbbi cég szintén bő 30 százalékos mínuszt volt kénytelen elkönyvelni január óta. A hanyatló páros magával rántotta a német DAX tőzsdeindexet is és a többi európai autópari vállalat részvényárfolyamát is.
A BMW beszámolója szerint le kellett állítaniuk autóik egy részének értékesítését, miután a Continentaltól származó fékrendszer egyik elektronikai összetevőjével nincs minden rendben. Ez visszaveti az eladásokat a második félévben. Összesen 1,5 millió autót érint a probléma, amiből 1,2 milliót már átadtak a tulajdonosoknak. Ezeknek az autóknak a fékeit távoli szoftverellenőrzéssel vizsgálják felül. A maradék 320 ezer autót nem adhatják át addig, amíg nem orvosolták a hibát.
A BMW számítása szerint összesen három számjegyű milliós garanciális javítási kiadást okoz a probléma, ami a harmadik negyedéves költségek között jelenik meg. A BMW immáron 6-7 százalékos profitrátát vár 2024-re a korábbi 8-10 százalékos várakozás helyett.
Az autógyártó másik gondja, hogy kínai eladásai halványan alakulnak. Ezzel nincs egyedül, a többi európai cég is hasonló cipőben jár.
„Miután Kína keményebb dióvá vált és a BMW túlságosan kitett az ottani piacnak, a cég korábbi második féléves várakozásai túl optimistának tűnnek, nem látszik, mi húzhatná ki a céget a csávából” – írták befektetőiknek az amerikai nagybank, a Citi elemzői.
A Continental saját közleményében azt állította, hogy a BMW-nek szállított fékrendszereinek csak egy„kis részét” érinti a hiba, ami azzal jár, hogy a fék egyik elektronikus összetevőjét ki kell cserélni. A vállalat tartalékolja a két számjegyű milliós kiadást, amit a elbaltázott alkatrész okoz. Ez szintén garanciális javítási költség lesz.