Kína az első ország, ahol egy hónap alatt egymillió elektromos autót adtak el

2024.09.13. 10:39

  • Kína érte el először az egymillió új elektromos autó eladást, miközben az újautó piacuk csökkent
  • Az eladott autók már több mint 50 százaléka elektromos vagy plug-in hibrid
  • Az autóexport 24 százalékra emelkedett, az előző hónapban ez még csak 20 százalék volt
  • Globálisan is emelkedtek az elektromos autók eladásai, de Európában több piacon is visszaesés volt
  • Amerikában egyelőre stabil emelkedés van, de a novemberi elnökválasztáson sok múlhat

Európában megtorpant az újautópiac, ezzel együtt az elektromos autók terjedése is lelassult. Ezzel szemben Kínában soha nem látott módon pörög a piac, és ők a világ első országa, ahol egy hónap alatt több, mint egymillió elektromos autó eladást regisztráltak. Egy friss jelentés szerint augusztusban lépték át ezt a számot, miután a tavalyihoz képest 33 százalékkal emelkedtek az eladások.

Közben globális szinten is nőtt a kereslet az elektromos autók iránt, a tavalyi év azonos időszakához képest 22 százalékos emelkedést mértek. 2024-ben eddig 9,8 millió új elektromos autó eladását regisztrálták még úgy is, hogy közben több európai országban visszaesés volt. Például Németországban az állami támogatások kivezetése után sokkal kevesebb elektromos autót adtak el, bár általában az újautó eladások is csökkentek. Az egész EU átlagát tekintve úgy néz ki, hogy egyelőre csak lassult a növekedés, de nem fordult meg.

A világ más nagy piacain nem ilyen sötét a helyzet. A Rho Motion kutatóintézet friss jelentése szerint az Egyesült Államokban és Kanadában 9-9 százalékkal emelkedtek az elektromos autó eladások, ami szinte állandónak is tekinthető az elmúlt időszakot vizsgálva. Amerikában egyelőre óvatosan kell kezelni a későbbi becsléseket, mert a novemberben esedékes elnökválasztás nagyban befolyásolhatja majd az elektromos autók piacának jövőjét.

Az is érdekes adat, hogy míg Kínában jelentősen nőtt az elektromos autók száma, addig összességében csökkentek az újautó eladások. A Kínai Személygépkocsi Szövetség adatai szerint 1,1 százalékot esett a teljes piac, 1,92 millió autót adtak el összesen. A teljes személygépjármű állomány 53,5 százalékát teszik ki Kínában az elektromos vagy plug-in hibrid autók, illetve ezek eladásai 43,2 százalékkal növekedtek az utóbbi időben. A gyártásban sem lassítanak a hatalmas keleti országban, ugyanis az autóexport a júliusi 20 százalékhoz képest augusztusban már 24 százalék volt.

GettyImages-2157257624
Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images

A jelentős emelkedésben az a támogatási rendszer is szerepet játszik, amiről nemrég a Reuters írt egy jelentésében. A kínai állam azzal támogatja az elektromos és plug-in hibrid modellek terjedését, hogy pénzt ad azoknak, akik kiszállnak belső égésű motorral szerelt autójukból egy tisztábbért. Aki a két NEVS (New Energy Vehicles) kategóriába tartozó autótípus egyikét választja a belső égésű motorral szerelt után, az 20 ezer jüanra, átszámolva egymillió forintra is jogosult lehet. Emellett azokat is támogatják, akik egy kisebb motorral rendelkező, takarékosabb autóra váltanak, ők 15 ezer jüant, átszámolva 754 ezer forintot kaphatnak.

Forrás: Carscoops