- A Ford újrakezdi a termelést indiai üzemében. A fordulat vélhetően annak köszönhető, hogy a gyárnak helyet adó indiai állam vezetősége kedvesen mosolygott az amerikai autógyártó menedzsmentjére.
A Ford azt tervezi, hogy újraindítja a termelést indiai gyárában – vette át a Financial Times értesülését több gazdasági és autós hírportál.
Tartanak Kínától
Az autógyártó három évvel ezelőtt döntött úgy, hogy befejezi az autók összeszerelését a világ legnépesebb országában, amely egyben a világ harmadik legnagyobb újautó-piaca. A döntés hátterében az indiai kormány szándékainak megváltozása áll. Az ország vezetése jelentős összegekkel támogatja a hazai autógyártás bővítését, ugyanis szeretnének önálló gyártási láncot létrehozni Kínától függetlenül. A nagy szomszéd olyan rettentően nagy, hogy még egy akkora országra is nyomasztó fölénnyel telepedhet rá, mint India.
A Ford elküldött egy levelet a dél-indiai Tamil Nadu állam kormányának, amelyben jelzi, hogy újra beindítaná a gyártást a Chennai városában lévő üzemében. Ezt az államot úgy tarják számon, mint India Detroitját. Az amerikai autógyártó közel három évtizeddel ezelőtt kezdett autókat összeszerelni a dél-ázsiai országban, ám 2021-ben felfüggesztették ezt, mert nem bírták az árversenyt a helyi és a külföldi konkurensekkel.
Az indiai vásárlók rettentően árérzékenyek, így az az autógyártó, amely nem tud kellően olcsó autókat kínálni, kiszorul a piacról. A Ford mostani bejelentését megelőzően az indai kormány képviselői az Egyesült Államokban tárgyaltak a vállalat vezetésével. Ebből a szakértők azt a következtetést vonták le, hogy bizonyára India kedvezményeket kínált a Fordnak, ha beindítja több ezer munkahelyet teremtő gyárát.
Más amerikai cégek hasonló cipőben járnak: a Tesla vezére, Elon Musk ugyan elhalasztotta indiai útját, ám az ügyhöz közel álló források szerint nem adta fel azt a tervét, hogy a villanyautó-gyártó üzemet építsen Indiában.
Az ott készült autókat – akárcsak a Ford – exportálnák, kihasználva az ország kínálta olcsó munkaerőt. A GM és Harley-Davidson kivonult az indiai piacról, mert alulmaradt az árversenyben. Az utóbbi cég a világ legnagyobb motorkerékpár piacát volt kénytelen feladni 2020-ban. Az indiai kormány nemrég hirdetett meg egy 109 milliárd rupia (460 milliárd forint) értékű infrastruktúra-fejlesztési programot, amellyel a két-, három- és négykerekű elektromos teherszállítás terjedését igyekeznek támogatni. (Via Asia Nikkei)