Büntetővám: a legvégsőkig elmennének a kínaiak

2024.09.19. 10:50

  • Az utolsó másodpercekben vannak a büntetővámról egyeztető felek.
  • Az illetékes kínai miniszter is megszólalt, egyrészt vitatja az EU álláspontját és próbálja engedékenyebb szabályozásra rávenni az uniós döntéshozókat.

Vang Ven-tao, a kínai kormány kereskedelmi minisztere a Reuters szerint azt mondta, hogy a leges legutolsó pillanatig tárgyal európai kollégáival arról, hogyan enyhíthetnék a kínai elektromos autók európai vámjának tervezett emelését. A kínai politikus vitatja az Európai Bizottság megállapításait országa autóiparáról.

Az uniós döntés-előkészítő és végrehajtó testület nagyjából egy évvel ezelőtt kezdte azt fürkészni, hogy a pekingi kormány támogatásai, amivel a Kínában készülő elektromos autók gyártását segíti, torzítják-e a villanyautók világpiacán folyó versenyt. A vizsgálat nyomán arra a következtetésre jutottak, hogy a kínai támogatások inkorrekt versenyelőnyhöz juttatják az ott gyártott elektromos autókat.

Újabb forduló lesz?

Ezért maximum 35,3 százalékos büntetővám bevezetését javasolják az autók behozatalát amúgy is terhelő 10 százalékos közterhen felül. Az extra teher  mértéke a kínai autógyártók esetén eltérő lenne – a BYD autóinál például csak 17,4 százalék –, mert nem egyformán működtek együtt az európai hatóságokkal a vizsgálat során.

GettyImages-2102856028

A kínai álláspont szerint a pekingi autópari támogatások nem mennek túl azon a mértéken, amit a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) még elfogadható állami támogatásnak tart. Ha az EU betart a villanyautó-importnak, akkor a pekingi vezetés európai exportcikkeken, például a spanyol sertéshúson állhat bosszút hasonló büntetővámmal. Vang Brüsszelben tárgyal egy az elektromos autók témakörében rendezett Kína-Európa fórumon, amin a két fél villanyautó-iparának vezetői vesznek részt. A kínai politikus találkozik Valdis Dombrovskisszal, az Európai Bizottság kereskedelmi biztosával. Ő felelt a kínai autógyártással kapcsolatos uniós vizsgálatáért.

Az egyeztetések az utolsó pillanatban zajlanak, ugyanis az uniós tagországok várhatóan szeptember 25-én szavaznak arról, hogy véglegesítsék-e a büntetővámokat. Az ilyen döntések öt évre szoktak szólni. Az elutasításhoz 15 tagállamnak kell nemmel szavaznia, akik az EU népességének 65 százalékát képviselik. A végleges szabályok október végén léphetnek érvénybe.