Elő kell venni a patikamérleget: berezeltek a németek (is)? Mekkora büntetés vár a kínai villanyautókra Európában?
- Újabb jelzés érkezett a német kormány oldaláról azzal kapcsolatban, hogy nem ennék olyan forrón a kását a kínai elektromos autók importjának büntetővámmal sujtásának ügyében.
- A spanyolok pedig a minap váltottak.
- A kérdés az, hogy milyen büntetővámnál nem borulnának ki a kínaiak.
- Közben a lejárt határidő is bonyolítja a helyzetet.
Robert Habeck, a német kormány gazdasági minisztere, a kormánykoalícióban részt vevő Zöldek társelnöke úgy véli, politikai megoldást kellene találni az Európai Unió és Kína vitájára az elektromos autók ügyében.
A politikus azt követően mondta el véleményét, hogy tárgyalt a pekingi kormány kereskedelmi miniszterével, Vang Ven-taóval. „El akarjuk kerülni azt a kereskedelmi háborút, amelyben a kínai és az európai fél felváltva büntetővámokkal sújtja egymás importtermékeit – mondta Habeck. "Ez mindkét oldalnak költségeket okozna. Ezért világos az álláspontom: politikai megoldásra van szükségünk.”
Megijedtek vagy sem?
Az Európai Bizottság a gazdasági matek alapján próbálja kezelni a problémát. Ennek szellemében szűken egy évvel ezelőtt vizsgálatot indított annak kiderítésre, hogy az olcsó hitelek, nyersanyagok és más állami támogatások mennyire térítik el a kínai elektromos autók árát a valós termelési költségektől. Ennek alapján arra a következtetésre jutottak, hogy indokolt a büntetővám - eredeti nevén kiegyenlítő vám - kivetése, ami ellensúlyozhatja a kínai villanyautók hazai állami hátszelének köszönhető piaci versenyelőnyét.
Habeck most arról beszélt, hogy a német autógyártók nem ijednek meg attól, hogy fel kell venniük a kesztyűt kínai versenytársaikkal szemben. Sőt, szeretik ezt a kihívást, már persze akkor, ha a versenyfeltételek korrektek. Az Európai Bizottság javaslata alapján gyártótól függően maximum 37,6 százalékig terjedő plusz vámot vetettek ki júliusban az Európába érkező kínai villanyautókra.
Ennek fenntartásáról az uniós tagállamok vezetőinek kell döntetniük. Ha kétharmaduk ellenzi, akkor nem lesz büntetővám, így nem kell attól tartani, hogy Peking hasonló barátságtalan lépéseket tesz. A kínai plusz vámok a német autók kínai bevitelétől kezdve a spanyol sertéshús importjáig számos terméket érinthetnek. Utóbbit a minap beszélt a spanyol kormányfő.
Pedro Sanchez közölte: „Őszintén kell fogalmaznom. Újra kell gondolnunk az álláspontunkat. Nem csupán az EU-s tagállamoknak, hanem a az Európai Bizottságnak is. Nem hiányzik még egy háború, ez esetben egy kereskedelmi háború. Ezért spanyol részről konstruktívak leszünk. Megpróbáljuk előmozdítani a kompromisszumot az ügyben Peking és az Európai Bizottság között.” A büntetővámot korábban támogató spanyol miniszterelnök feltehetően azért változtatta meg a véleményét, mert az elmúlt évtizedben kirobbant sertéspestisjárvány ugyanis tönkre tette a kínai húsipart, amit a spanyol állattenyésztők kiválóan ki tudtak használni. Kivitelük Kínába zsíros üzlet, amely veszélybe kerülhet.
A hamarosan várható uniós szavazás előtt nyáron tartottak egy próba szavazást, amelyen Németország képviselője tartózkodott. Nem támogatta tehát a bizottság javaslatát, de alternatívát sem mutatott fel. A Habeck által említett „politikai megoldás” lett az a varázskifejezés, amivel vélhetően keresik a büntetővámnak azt a mértékét, amire még Peking nem reagálna durván.
Nincs több idő?
A helyzet tehát bizonytalan és nem egyszerű, ráadásul tovább bonyolítja, hogy közben lejárt a határidő.
A kínai autógyártóknak lehetősége lett volna egyezséget kötni az Európai Unióval, hogy elkerüljék a vámkivetést, ám ezek az egyeztetések egyelőre nem hoztak eredményt. (Via Reuters)