Közel 7,5 milliós villanyautó érkezik Európába: napokon belül megvehető lesz?

2024.09.25. 14:21

  • A Stellantis és a kínai Leapmotor együttműködésének köszönhetően talán már napokon belül piacra kerülhet egy olcsó, 8 millió forintnál alacsonyabb áron kínált villanymini. 
  • Az autót a kínai import mellett egy lengyel üzemben is gyártják, így a modell kikerülheti az esetleges európai büntetővámot. 

A kínai Leapmotor napokon belül elfogadja a megrendeléseket Európában egy elektromos meghajtású városi kisautóra és egy SUV-re – adta hírül a vállalat és európai partnere, a Stellantis bejelentését a Reuters.

2020 Leapmotor T03 (front)

A két cég célja az, hogy elhozza Európába a megfizethető villanyautózást. A Stellantis 51 százalékos tulajdonosa a Leapmotor Internationalnek, a felek közös vállalkozásának. A tucatnyi márkát kínáló autógyártónak kizárólagos joga van arra, hogy a Leapmotor termékeit külföldre exportálja.

A két autó közül az egyik T03 névre hallgat és szeptembertől jelenhet meg az európai piacon, a másik a C10 SUV, amit októbertől kezdve árulhatnak az öreg kontinensen. Az előbbi 3,6 méter hosszú, 1,7 méter széles és 1,5 méter magas - vagyis egy kisautóról van szó.

A Stellantis/Leapmotor közös vállalkozás közlése az indulóárat 18 900 euróra - kevesebb mint 7,5 millió forintra - lőtték be. Az SUV alapára pedig 36,4 ezer euró, azaz 14,4 millió forint. Ezekre az árakra azt szokták mondani, hogy „tájékoztató jellegűek”, vagyis az autóvásárló valami ilyesmire számíthat, ha meg akarja szerezni az autót. Az azonban nem teljesen világos, hogy az árban szerepel-e az áfa, vagy hogy milyen mértékű adóval kalkuláltak az ár meghatározásakor. Az áfa mértéke ugyanis országonként más, Magyarországon kiugróan magas, 27 százalék, ami befolyásolhatja a tényleges árat. 

A T03-at a kínai import mellett Európában is gyártják, mégpedig a Stellantis Tyhyben, Lengyelországban lévő üzemében. Ezzel vélhetően megkerülhetik a kínai elektromos autók európai uniós behozatalára tervezett büntetővámot.

Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója - akinek az utódját már keresik - arra is célzott, hogy a C10-est is gyártani akarják a kontinensen, ám részleteket nem árult el.

Tavares nem ért egyet az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) azzal az elvárásával, hogy az EU enyhítse az új autókkal szemben támasztott szén-dioxid-kibocsátási követelményeit, amelyek következő szigorítása 2025-ben lép érvénybe. Szerinte úgy lehet teljesíteni a korlátozásokat, hogy a cégek megfizethető áru nulla kibocsátású villanyautókat kínálnak, amelyek leszoríthatják a márkák típusainak átlagos kibocsátási mutatóját.