A thaiföldi beszállítók helyzete mutatja meg, mi várhat Európára

2024.09.25. 17:45

  • Ha az európai autóipari vállalatok kíváncsiak arra, milyen sors várhat rájuk, akkor érdemes odafigyelniük arra, mit jósolt egy thaiföldi alkatrészgyártó elnökhelyettese. 
  • A franciáknál már leadták a vészjelzést. 

Nagyjából négy évük maradt a thaiföldi autóalkatrész-gyártó vállalatoknak és japán autógyártó megrendelőiknek arra, hogy válaszoljanak az elektromos autóikkal rohamozó kínai versenytársaik támasztotta kihívásra. Ez a véleménye Chanapun Juangroongruangkitnek, a legnagyobb magánkézben lévő thaiföldi autóalkatrész-gyártó vállalat, a Thai Summit elnökhelyettesének.

A cégvezető a Nikkei Asiának nyilatkozva azt mondta, hogy az ágazat súlyos gondokkal küzd, mivel nem tudott megrendeléseket szerezni a kínai autógyártóktól, amelyek jelenleg vámmentesen vihetik be elektromos autóikat Thaiföldre. Eközben hagyományos japán megrendelőik vagy csökkentik keresletüket, vagy egyenesen bezárják az országban lévő üzemüket, ahogyan a Honda tervezi 2025-ben. 

thai

Ezzel összhangban nyilatkozott a napokban Jean-Louis Bech, a francia beszállítók (Fiev) elnöke, aki azt mondta: látva hogyan alakul az európai autógyártás sajnos nem túlzás, hogy a következő öt évben, azaz nagyon-nagyon gyorsan megtörténhet, hogy az állások több mint fele odavész.

Mélyponton a thaiföldi piac

Thaiföld nem apró játékos az autóiparban annak ellenére, hogy nincs saját autómárkája. Az iparág összértékét 53 milliárd dollárra becsülik, ami mostani árfolyamon 18 762 milliárd forintot jelent. Idén várhatóan - a tavalyi 1,9 millió darabtól elmaradva - 1,7 millió autót fognak gyártani a 70 milliós népességű országban. Ebből 1,15 millió mehet exportra, 550 ezer találhat gazdára belföldön, utóbbi 14 éves mélypont lehet. 

A visszaesés egyik oka, hogy az eladósodott helyi autósok még a már megvásárolt autókra felvett hiteleik törlesztőrészleteinek kifizetésével is küszködnek, miközben – ahogy azt az alkatrészgyártó elnökhelyettese mondta,  elmaradnak a hagyományos japán vásárlások. Sok cég kapacitásának kevesebb mint felén kénytelen volt elbocsátani alkalmazottai egy részét.

A kétezer thaiföldi autóalkatrész-gyártó 700 ezer embernek ad munkát, ám költségszerkezete a dolgozók szerény bére ellenére 30 százalékkal magasabb a kínai versenytársai kiadásainál – mondta Sompol Tanadumrongsak, az alkatrészgyártók szövetségének elnöke.

A cégek természetesen azt várják az ottani kormánytól, hogy adjon támogatást a kilábaláshoz. Az állam a hibridekhez kapcsolódó alkatrészgyártáshoz adna hátszelet, miután a japán autógyártók erre nem igazán koncentráltak egyelőre a villanyautókkal folytatott versenyben. A cégek arra panaszkodnak, hogy ha be is szállíthatnak valamelyik kínai elektromosautó-gyártónak, az alacsony profitot hoz. Abban bíznak, hogy a japánoknak vannak villanyautóterveik, amelyekhez csatlakozva kikecmereghetnek a válságból. (Via Nikkei Asia, Bangkok Post