Legalább bukósisak legyen! – Elszállt a villanybringás és -rolleres balesetek száma
- Óvatlanok az elektromos kerékpárokat, rollereket és gördeszkákat használók, egy amerikai felmérés szerint rengetegen kerülnek közülük kórházba valamilyen baleset miatt. Legalább sisakot kellene viselniük az érintetteknek.
- Magyarországon is hasonló a helyzet.
- A Hollandiában az úgynevezett „fat bike-ok” miatt került napirendre a szigorítás.
Az úgynevezett mikromobilitási eszközök, köztük az elektromos kerékpárok és gördeszkák, valamint a villanyrollerek az Egyesült Államokban is népszerűek, ám mint az American Journal of Public Health egészségügyi folyóirat felméréséből kiderült, sokan nincsenek tisztában ennek kockázataival.
A mikromobilitási eszközök terjedését részben a lítiumion-akkumulátorok fejlődése tette lehetővé, és az első baleseti forrás mindjárt ezek kigyulladása. A folyóirat 96 egyesült államokbeli kórház baleseti statisztikáját vette szemügyre, amiből kiderült, hogy számos villanybringás vagy -rolleres égési sérüléssel került kórházba, amit az eldurranó akku okozott. A legtöbb baleset persze esés – idézi a felmérés eredményeit a Popular Science hírportál.
Így jött ki az az adat, hogy az elektromos kerékpárokat használók baleseteinek száma 293, az elektromos rollereket használóké 88 százalékkal nőtt 2019 és 2022 között. Az előbbi mögött részben az állhat, hogy az Egyesült Államokban ugyanebben az időszakban 269 százalékkal ugrott meg a villanybringák értékesítése. Ezt részben az emberek mozgásának pandémia alatti korlátozása magyarázza. Az elektromos biciklik egy részét az élelmiszert házhoz szállító futárok használják, akiktől azt várják, hogy a lehető leggyorsabban végezzék a munkájukat.
Összességében a villanykerékpárok és -rollerek eladásai a National Association of City Transportation Officials szakmai szervezet szerint gyorsabban bővül, mint az elektromos autók és kisteherautók értékesítése. A felmérés során azt találták, hogy a vizsgált időszakban 1,933 millióan szenvedtek balesetet a mikromobilitás eszközök használói. Az érintett járművek közül az élen még mindig a hagyományos kerékpárok állnak ezer esetből 33-mal. A második helyen a villanyrollerek, a harmadikon az elektromos biciklik következnek.
Hiányzik a bukó
Bármilyen közlekedési eszközről legyen szó a fő baleseti ok a bukósisak viselésének hiánya.
A felmérés készítői arra a következtetésre jutottak, hogy hiányoznak a mikromobilitással kapcsolatos tudnivalókról szóló tájékoztatók, továbbá nem ártana megszigorítani a biztonsági előírásokat. Az utóbbit alátámasztja, hogy rengeteg balesetet okoz az alkohol vagy a drogfogyasztás villanybringázás vagy -rollerezés előtt.
Magyarországon pedig szintén nőtt a villanyrolleres balesetek száma
A magyar utakon sem jobb a helyzet. Erről Molnár Karolina, a Belügyminisztérium stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára beszélt a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen szeptember közepén tartott sajtótájékoztatóján.
Szerinte az utóbbi évek tapasztalata az, hogy a balesetek mintegy harmadában-felében a gyalogosok, a kerékpárosok és újabban az elektromos rollerekkel közlekedők az érintettek. Utóbbiak között sok az olyan fiatal, akik nem rendelkeznek vezetői engedéllyel, így jellemzően nincsenek tisztában a KRESZ szabályaival sem. A legtöbb baleset Budapesten történt, az utóbbi időszakban ezek száma ötszöröse a Pest vármegyei eseteknek. A rolleresek több mint kétszer annyian voltak balesetek okozói, mint a károsultjai - emelte ki.
A holland hatóságok a felpörgetett fat bike-ok miatt lépnének
Hollandiában a sebességfokozóval ellátott kerékpárok verték ki a biztosítékot.
Több mint 40 önkormányzat követelésének engedve a megtiltaná az elektromos kerékpárokhoz gyártott sebességfokozó eszközök használatát, sőt, azok birtoklását is.
A szigor a leginkább a holland fiatalok körében népszerű, rendkívüli széles kerekekkel felszerelt, az átlagos bicikliknél jóval nehezebb – egyébként elsősorban havas, saras utakra tervezett – fatbike-okat érinti, amelyekkel – sebességfokozó használatával – akár a 60 kilométer per órás tempó elérése sem lehetetlen, és még csak meg sem kell magát erőltetni annak, aki hajtja. A fő problémát az okozza, hogy jogilag kerékpárnak minősülnek, így nem kell jogosítvány hozzájuk, ahogy bukósisak sem. Pedig a sebességfokozóval ellátott fat bike-ok maximális sebessége ezt indokolná.