Magyarország és Németország is tiltakozott, de az EU megszavazta a büntetővámot a kínai elektromos autókra

2024.10.04. 14:33

  • Megszavazta az Európai Unió a legújabb büntetővámokat a kínai elektromos autókra.
  • A döntés után akár 45 százalék vámot is kivethetnek.
  • A tagállamok közül 5-en szavaztak nemmel, 10-en igennel és 12-en tartózkodtak.
  • Magyarország, Németország, Szlovákia, Szlovénia és Málta szavazott nemmel.
  • A kínai gyártóknak fontos az európai piac.
  • Több európai gyártónak is fontos a kínai gyártás és piac.

Pénteken megszavazta az Európai Unió, hogy további büntetővámmal sújtsák a Kínából érkező elektromos autókat. A döntés ellen Magyarország és Németország is tiltakozott, ez mégsem volt elegendő. A szavazás során öten (Magyarország, Németország, Szlovákia, Málta, Szlovénia) szavaztak nemmel, 10 ország igennel és 12-en tartózkodtak – utóbbiakat a szavazás során igennek vették.

Már most is él egy vámrendelet, miszerint 10 százalék alapvám vethető ki a Kínából behozott elektromos autókra, az új szabályozás szerint azonban erre akár további 35,3 százalékot is rápakolhatnak, így bő 45 százalékos büntetővámot kell majd fizetni bizonyos típusokra. Ez a döntés tovább ronthatja Brüsszel és Peking kereskedelmi viszonyát, miközben a felek még mindig tárgyalnak. Nem beszélve arról, hogy Európa és Kína között éves szinten így is 739 milliárd eurós (296 000 milliárd forint) kereskedelem zajlik, ezért a tagállamok megosztottak ebben a kérdésben.

Az EU azzal indokolja a döntést, hogy az európai autógyártók érdekeit és piacát szeretné megvédeni a kínai márkáktól, amelyek aránytalan támogatásokat kapnak a kínai államtól – ezt a kínaiak tagadják. A hatalmas támogatásoknak köszönhetően a keleti gyártók olyan olcsón tudják nyújtani elektromos autóikat, amely már veszélyezteti az európai gyártók piacon maradását, ezért emelt az Unió a büntetővámokon.

A kínai piacon nagyon heves verseny alakult ki, sok gyártó a fennmaradásért küzd, ezért fontos lett számukra az európai régióban való terjeszkedés. A vámokra reagálva több gyártó is európai gyárak építését tervezi: például a BYD Magyarországon és Törökországban, míg a Chery például Spanyolországban és Törökországban próbál megegyezni a vezetéssel.

GettyImages-2102856028

Közben az európai gyártók sem örülnek annyira a vámnak, miközben elvileg pont őket védené. Egyfelől félnek Kína válaszától, másrészt például a Volkswagen, a Mercedes és a BMW forgalmának harmada Kínából származik. Emiatt többek között ezek a gyártók is komoly nyomást helyeztek Olaf Scholz német kancellárra, hogy nemmel szavazzon, amikor az Unió dönt.

Forrás: VG, 444