Az európai autógyártóknak van oka az emissziós félelemre?

2024.10.07. 12:52

  • Ahogy közeledik 2025, amikor bevezetik az EU új károsanyag-kibocsátási normáját, úgy erősödik a vita arról, milyen következményekkel járhat, ha az autógyártók nem tudják teljesíteni azt.
  • Olyan bírságokat kaphatnak az autógyártók, hogy a fal adja a másikat.
A kép illusztráció
A kép illusztráció

Az európai autógyártók már többször jelezték, hogy át kellene írni a 2025-től érvénybe lépő, szerintük szigorú emissziós szabályozást. Az abban szereplő bírságok ugyanis komoly problémát jelentenének, különösen a villanyautós átállás költségei, valamint a kínai konkurenciával való verseny közben.  

Az érintett cégek modelljeinek átlagos szén-dioxid-kibocsátása az új szabály szerint nem haladhatja meg a 93,6 gramm/kilométert. Ez 15 százalékkal kisebb az érvényben lévő 110,1 gramm/kilométeres értéknél. Erről a szabályról a covid előtti utolsó békeévben, 2019-ben állapodtak meg az EU tagállamai. Akkor sokkal optimistább előrejelzések voltak érvényben mind az autóeladások alakulásával, mind ezen belül az elektromos autók térnyerésével kapcsolatban.

Ugyanakkor az uniós agytrösztök szerint szükség van a szigorításra annak érdekében, hogy az EU teljesíteni tudja azt a vállalását, miszerint 2050-re karbonsemlegessé teszi gazdaságát - derül ki a CNBC amerikai gazdasági portál az uniós szabályozás hatásait firtató összefoglalójából

 Rico Luman, a holland ING bank autóiparral foglalkozó elemzője szerint minden okuk megvan a cégeknek arra, hogy aggódjanak a magas bírságok miatt, amelyeket akkor kell fizetniük, ha nem tudják teljesíteni az új követelményt. Szerinte több millió euróról lehet szó attól függően, hogy egy-egy vállalat mennyi autót ad el Európában.

Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója úgy véli, hogy amennyiben a villanyautó-eladások a jelenlegi szinten maradnak, akkor összesen másfél milliárd euró bírságot szabhatnak ki az európai autógyártókra. Ahhoz, hogy ezt elkerüljék, 2,5 millió autóval kevesebbet kellene gyártaniuk. A kisebb teljesítmény nyilván kevesebb bevételt, profitot és állást jelent.

Tim McPhie, az Európa Bizottság számtalan szóvivőjének egyike szeptemberben arról beszélt, hogy az ágazat cégeinek még mindig van 15 hónapjuk, hogy felkészüljenek az új követelmények teljesítésére. A Transport & Environment nonprofit szervezet (T&E) úgy látja, hogy inkább az elektromos autók térnyerésének felgyorsításával kellene reagálniuk a cégeknek, meg persze azzal, hogy kevesebb benzinzabáló, ám jó nyereségrátával eladható SUV-t gyártanak.