Mozit vetít a fényszóróból, és lábon jött Kínából Párizsba az Aito
Teslától Alfa Romeóig, Cadillac-től a francia márkákig meglepően színes a 2024-es Párizsi Autószalon, a kínaiak jelenléte pedig nemcsak hangsúlyos, már-már dominánsnak is mondható, a Dongfeng, a Hongqi, a GAC, a Maxus, a Skyworth, a THK és a BYD fenyegető aurája a kiállítás minden pontján érezhető, nem is beszélve a DFSK-csoporthoz tartozó Aitóról, akik szintén aitóstul rontottak a házba – mi kérünk elnézést. Az Aito modelljei Kínában már hosszabb ideje léteznek.
Nagy utazás
38 nap, 12 ország és bő 15 000 kilométer – ez volt az Aito Eurasian tour, aminek lényege, hogy a felfoghatatlan modernségű, kínai Csungkingből (erről a városról ajánlott keresni az interneten videókat, mert tényleg elképesztő) egészen a párizsi szalonig érkezett az Aito-konvoj, nagyvárosoktól homokdűnéken át autópályákig vezették a sofőrök a hatótávnövelt elektromos autókat, ahol lehetett, tisztán elektromosan, a szerényebb töltési infrastruktúrájú helyeken pedig benzinnel.
A megtett út bő felén, 8800 kilométeren át tudtak aktív vezetéstámogató rendszert használni az autókban, és az automatikus parkolási rendszert is használták az öt autóból álló csokron. A hivatalos európai premiert még nem jelentette be a gyártó, viszont előbb-utóbb biztosan érkeznek Magyarországra is, az Aito 9, Aito 7 és Aito 5 modelleket pedig már most megmutatták a szalonon.
Mozizz bárhol!
Az Aito 9 a teljes értékű, hétüléses, erősen luxusba hajló SUV, aminek még a leghátsó sora is kapott elektromos állítást és fűtést, és szinte bárhol tud moziélményt adni, hiszen a második sora előtt elektromosan lenyíló vetítővászonra a csomagtérből vetít, de van még egy trükkje: az első fényszórójába is integráltak egy nagy projektort, tehát az első sor kényelméből, a falra is tud vetíteni úgy, hogy közben a Huawei-szállította audiorendszeren keresztül, odabentről érkezik a hang.
Pontos specifikációs listát, motorválasztékot és árakat még nem kaptunk, viszont mivel az Aito 9 már 100 ezres nagyságrendben leszállított autó Kínában, így azt nagyjából tudjuk, mire számíthatunk: villany és range extender hatótávnövelt villany-benzines kombinációk érkezhetnek összkerékhajtással, körülbelül 500 lóerővel és hajtásmódtól függően 42 és 100 kWh közötti, de minden esetben NMC akkuval.
Az Aito 7 egy polccal lejjebb, de még mindig nagy méretekkel (5 méter fölötti hossz, közel 2 méter szélesség és 2,82 méter tengelytáv) és minőségi belteret kínálva érkezik, öt- vagy hatüléses verzióban, két vagy három üléssorral. Range extender motorja egy 1,5-ös, turbófeltöltéses benzines, a hangrendszer a Huaweitől érkezik, 19 hangszóróval adja a 7.1 térélményt. Hátsókerekes változatban 272, összkerékkel 449 lóerős maximális teljesítményt kínál.
Az Aito 5 a legkompaktabb modell a hármasból, alapvető formája és a sportosság üzenete miatt a kínai Macant is bele lehet látni, a gyáriak hangsúlyozták is a 4,4 másodperces 0-100-as gyorsulást. Többféle hajtáslánc létezik belőle, hátsókerekes villany, összkerekes villany, illetve range extenderes opció első- vagy összkerékhajtással, ám az európai premierig valószínűleg még várnunk kell arra, hogy hozzánk pontosan melyik verziók jönnek, és főleg milyen árakon.
A formaterv a legtöbb kínai autóhoz képest annyira neutrális, hogy az európai szem sem akad fenn rajta, egy nagy kérdés maradt: mikortól és mennyi pénzért lehet majd kapni nálunk: a Duna Autó mindenesetre hivatalos importőrként készül az Aito magyar premierjére is.
A 2024-es Párizsi Autószalonról készült összes cikkünk ide kattintva olvasható!