Az M1-es autópálya a magyar fejős tehén
- Több mint 400 milliárd forint folyt be a 3,5 tonnánál nehezebb járművek - például kamionok és teherautók - útdíjából a múlt évben. Szemben az egy évvel korábbi 355,5 milliárddal.
- Az útranglistát toronymagasan az M1-es vezeti.
A 3,5 tonnánál nehezebb járművek tavaly 404 milliárd forintot hoztak a konyhára a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) adatai szerint.
Ez 13 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbi 355,5 milliárd forintos összeghez képest. A megtett úttal arányosan fizetendő e-útdíj-bevételek emelkedése a forgalom növekedésének, a magasabb díjaknak köszönhető, de hozzájárult ehhez az is, hogy nőtt a díjköteles útszakaszok száma.
A társaság adatai szerint az e-útdíj bevételek négyötödét, több mint 80 százalékát a gyorsforgalmi utak használata után fizették be az érintettek.
Tavaly a sztrádák használatából 323,5 milliárd forint folyt be, a főutak pedig 80,5 milliárd forintot termeltek. Egy évvel korábban - 2022-ben - előbbiek 284,5 milliárddal, utóbbiak 71 milliárddal részesedtek az összbevételből.
A különböző autópályák és útszakaszok közül a legnagyobb nemzetközi forgalmat bonyolító M1-es sztráda viszi a prímet: 2023-ban 81 milliárd forintos eredményt ért el. Vagyis a teljes e-útdíj-bevétel több mint 20 százalékát adta.