Vége a mosolyszünetnek? Fordítottak az elektromosok
- Nagyjából egyéves vergődés után az idei szeptember újra az elektromos autóké volt, amelyek értékesítése nagyot ugrott az elmúlt év őszének elejéhez képest.
- Kínában újra rekordot döntöttek a villanyautók.
A teljesen elektromos és a konnektorból tölthető hibrid autók értékesítése 30,5 százalékkal nőtt szeptemberben a világpiacon 2023 szeptemberéhez képest – idézte a Reuters a Rho Motion piackutató cégadatait.
Kínai csúcs
Kínában a piac megdöntötte az augusztusban felállított rekordot, Európába visszatért a növekedés, az Egyesült Államok lemaradt, mert az autósok megvárják az elnökválasztás végét. Donald Trump, a Republikánus Párt elnökjelöltje ugyanis azzal kampányol, ha kormányra került, akkor eltörli az elektromos autók elterjedésének támogatását. Ezzel lendületesen visszatolná az Egyesült Államok autóiparát.
A kínai autógyártók annak ellenére igyekeznek fenntartani európai exportjukat, hogy az EU tagállamainak többsége úgy döntött, bevezetik az Európai Bizottság javaslatában szereplő büntetővámokat. Így a 10 százalékos alapvámmal együtt elérheti a 45 százalékot az exportálás közterhe.
A világ összes újautó-piacát figyelembe véve az akkumulátoros és a konnektorból tölthető hibridekből 1,69 millió kelt el szeptemberben a Rho Motion adatai szerint. Kínában 47,9 százalékkal 1,12 millióra emelkedett az eladott autók száma. Szakértők szerint ez a havi eladási rekord az év végéig minden hónapban megismétlődhet.
Európában 4,2 százalékkal adtak el többet a két autófajtából, amivel 300 ezer volt a havi értékesítés. Az Egyesült Királyság húzta fel az átlagot 24 százalékos ugrással. A dán, a német és az olasz piac is jól muzsikált. Külön örömmel vették tudomásul az autópiaci elemzők a németországi 7 százalékos éves alapon mért bővülést. Úgy vélik, hogy a károsanyag-kibocsátás szigorítása a jövő év elejétől tesztelni fogja, miként tudnak reagálni az autógyártók az egyre keményebb piaci feltételekre.
Évek és milliók
Az még kérdés, hogy a szeptemberi kedvező adatok után folytatódik-e a növekedés, azaz tartós lesz-e a fordulat. A folyamatok ellentmondásosak. Franciaországban éppen mérséklik az elektromos autók vásárlásának támogatását, eközben Németországban a céges villanyautó-beszerzéseket kezdték el támogatni.
Mindenesetre a Rho Motion becslése szerint Európában 3,78 millió villanyautó találhat gazdára 2025-ben, ami 9,78 millióra nőhet 2030-ra. Ez 24, illetve 19 százalékkal alacsonyabb a piackutató cég korábbi várakozásánál.