Biztonsági öv: még idegesítőbb lesz a figyelmeztetés, de ez így van jól

2024.10.17. 09:41

  • A biztonsági övek bekapcsolására figyelmeztető hangjelzés és világító ikon ma már megszokott az autókban, ám a szakértők szerint ezek a megoldások nem elég hatékonyak.
  • Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az IIHS szakértői meredek számokat mondtak. 
DSC4013

Az autógyártók sietnek hangosabb és hosszabb ideig rikácsoló és világító biztonságiöv-figyelmeztetőket telepíteni a járműveikbe, miután a neves amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) szervezet elkezdte ezek minősítését 2022-ben.

A vizsgálatsorozat első évében csak 17 új autó kapott jó minősítést ezen a teszten, miközben 65 százalékuknak elfogadható osztályzatot adtak vagy megbuktatták őket. Az eddig lezajlott mérések alapján azonban a 2024-es modellek esetén a cégek 62 százaléka ért el jó minősítést, és csak 24 százalékuk végzett az elfogadhatók vagy rosszak között.

„Az autógyártók ezen a területen néhány kisebb szoftvermódosítással sokat javíthatnak a helyezésükön” –mondta David Harkey, az IIHS elnöke. „Ezek a könnyű javítások azonban komoly hatással vannak a járművek biztonságára.”

Ezzel a biztonsági övek elengedhetetlen használatára utalt. Az övek használatával kapcsolatban az amerikai kormány 2022-ben végzett vizsgálatot, amelyben azt találta, hogy az ottani autósok 92 százaléka beköti a biztonsági övet az elöl utazók esetén és 82 százalékuknál a hátul ülők is használják.

Nem meglepő módon a halálos balesetek sokkal nagyobb arányban következnek be azok esetén, akik nem voltak bekötve. Az IIHS kutatási tapasztalati szerint a bekötésre figyelmeztetés folyamatos működése, amíg az autóban ülők nem kezdik el használni a biztonsági övet, rendkívül hatásos.

Csak a traktorsebesség játszik bekötés nélkül

Felér azzal, mintha a fedélzeti számítógép nem engedné 25 km/h-s sebességnél gyorsabban haladni az autót addig, amíg a benne ülők közül nincs mindenki bekötve. A szervezet szakértői kevésnek tartják a 90 másodpercig élő bekötésjelzést, ám megállapították, hogy már ez is 30 százalékkal javíthatja a biztonsági öv használatát. Ezt összevetve a baleseti statisztikai adatokkal arra jutottak, hogy évente 1600 életet lehetne megmenteni a halálos balesetek elkerülésével.

Az IIHS tavaly éppen ezért javasolta az amerikai szövetségi szabványok szigorítását. Ezek jelenleg négy-nyolc másodpercig szóló hallható és látható figyelmeztetést írnak elő. Szerintük legalább félperces idegesítő jelzésre van szükség ahhoz, hogy minden utazó elég bosszús legyen ahhoz, hogy inkább beköti magát csak megszabaduljon a figyelmeztetéstől.

Dühítő jelzés ide vagy oda, mindenki kösse be magát!