Megugrottak a fejre állt autóhitelek: sok amerikainak fájhat a feje

2024.10.17. 13:18

  • A covid idején kialakult újautó-hiány érezteti a hatását az amerikai  autópiacon.
  • Sok olyan autós van, akinek akkor újként vásárolt autója drámai tempóban veszíti értékét. Ez gondot okoz az autóhiteleknél.
  • Egyre több olyan egyesült államokbeli autós van, akinek nagyobb az autóvásárlásra felvett banki hiteltartozása, mint amennyit az autója még ér.
  • Az úgynevezett "fejre állt" autóhitelek átlagos értéke az idei harmadik negyedévben 6558 (2,4 millió forint) volt, ami 200 dollárral - 74 ezer forinttal - több a második negyedévinél és 650 dollárral - 239 ezer forinttal - a 2023-as adatnál.
GettyImages-1461182868

Az ilyen hitelek nem feltétlenül jelentenek gondot, különösen, ha az autós a következő autóját is hitelre vásárolja, ám további aggasztó jel az autóhitel-piacon, hogy nőtt a tartozásukat késve vagy egyáltalán nem törlesztők száma is. Az amerikai jegybank szerepét betöltő  Fed szeptemberi jelentése szerint a késedelmes hitelek aránya a történelmi mélypontról a koronavírus-járvány előtti szint fölé emelkedett.

Hol a határ? 

Amíg csak 1-2 ezer dollárral lógnak ki a hiteltörlesztők, addig nincs baj, ám az Edmunds.com adatai szerint jelentős a legalább 10, sőt több mint 15 ezer dolláros (3,7, illetve 5,5 millió forint) hátralékban lévők aránya is. A késedelmes adósok 22 százaléka lépte át az előbbi, 7,5 százalékuk az utóbbi határt.

A fejre állt hitelek tulajdonosai ugyanakkor megtehetik, hogy a tervezettnél tovább tartják meg az autójukat. Emellett külön figyelmet fordíthatnak a karbantartására, hogy elkerüljék gyors értékvesztést. Az Edmunds.com elemzői szerint a magas autóárak és a drága hitelek miatt alaposan át kell gondolniuk az autóvásárlóknak, hogy mekkora havi törlesztőrészletet tudnak vállalni. Az Edmunds-kutatásból az is kiderült, hogy főként a 2021-ben és 2022-ben vásárolt autók esetén üt be baj, mert ezeket az újautó-hiány idején értékesítették, amikor viszonylag magasak voltak az autóárak.

Forrás: CNBC, Edmunds