A vadiúj autók mellett sok érdekes autóba lehetett botlani a Párizsi Autószalonon, az egyik kedvencem az a stand volt, ahol legendássá vált filmes autókat állítottak ki. Nem volt nagy terület, de a legérdekesebb darabokat összegyűjtötték.
Talán még a legfiatalabb generáció is ismeri az eredeti Luc Besson-féle Taxi filmeket. Humoros rendőrkrimik ezek, kreatív főgonoszokkal és félkegyelmű rendőrökkel, a főszerep jellemzően mégis Danielé és az ő hófehér 406-os Peugeot taxiájé. Az autót nem kicsit felpimpelték, kívül-belül álomautója volt egy generációnak, pedig valószínűleg az életben nem ment úgy, mint a vásznon. Pedig a kézi váltós autókat a Peugeot 2,9 literes, 24 szelepes, V6-os motorjával szerelték, azért 207 lóerő sem olyan kevés. Kis érdekesség, hogy a forgatáson használt autóknak nem volt sorozatszáma, így ha azok túl is élték a manővereket, a forgalomban jó eséllyel sosem jönnek majd szembe.
Fotó: Sturcz Bertalan / Totalcar
A Robotzsaru sokak számára talán kimaradt amiatt, hogy lassan 40 éves, bár 2014-ben kapott egy rebootot. Abban szerepelt ez a már sokkal frissebb Ford Taurus - az eredeti filmben egy '80-as évekbeli Taurus volt - ami jellegzetes matt fekete festést, különleges fényszóró- és kerékvédőket, illetve némi látszólagos páncélzatot is kapott.
Fotó: Sturcz Bertalan / Totalcar
A Vissza a jövőbe széria talán több embernek van meg. Noha a Delorean DMC 12 egy sokkal ismertebb darab, érdemes megemlékezni a második rész repülő rendőrautójáról is. A 2015-ös Hill Valley Police Cruiser érdekessége, hogy nem létező autóalapokra építették, hanem a nullából húzták fel. A film szerint az autó akár repülni is tudott, a valóságban a jelenetekhez egy targonca emelte a magasba.
Fotó: Sturcz Bertalan / Totalcar
De akkor már itt van a Vissza a Jövőbe filmek igazi sztárja, az időutazásra képes DeLorean DMC-12. A maga korában nagyon különleges volt, izgalmas, modern és vonzó megoldásokkal, de összességében nem volt jó autó. Nem beszélve a márkát alapító John DeLorean ügyes-bajos dolgairól és a gyártás nehézkes beindításáról, a márkát az alapítása után alig egy évtizeddel el is kaszálták. Valószínűleg sok másik típussal együtt méltatlanul elsüllyedt volna a történelemben a DMC-12, hacsak nem karolja fel a Vissza a jövőbe filmsorozat, ami végül halhatatlanná tette.
Fotó: Sturcz Bertalan / Totalcar
Pedig a DMC-12 önmagában is innovatív autó volt különleges megoldásokkal. Karosszériája szálcsiszolt rozsdamentes acélból készült, amit gyári szinten sosem festettek vagy lakkoztak - csupán három olyan készült, amit 24 karátos arannyal vontak be. A formáját a híres formatervező, Giorgetto Giugiaro tervezte, míg a 2,8 literes, V6-os motorját a Peugeot-Renault-Volvo (PRV) közösen dobta össze - ennek 150 lóerejével egyébként nem volt egy villám. Az autó szerkezete szintén acél, ami olyan különleges bevonatot kapott, hogy a DeLorean 25 év átrozsdásodási garanciát vállalt modelljeire - bár a cég nem élt eddig.
Fotó: Sturcz Bertalan / Totalcar
A kiállítás valahogy nem akarja, hogy elhagyjam a '80-as éveket. A Magnum sorozat éppen 1980-ban indult és nyolc év alatt éppen nyolc évadot élt meg. Sok országban kora egyik legnépszerűbb krimisorozata volt, és ki ne emlékezne a Tom Selleck által alakított Thomas Magnum tűzpiros Ferrari 308 GTS-ére. Háromliteres, V8-as motorja 255 lóerőt tudott 7700-as fordulaton, ami az 1977-es debütálása idején nagyon kívánatossá tette. A 252 km/h-s végsebességet nem érdemes elhanyagolni, ahogy az autó mögött álló Volkswagen Bogarat sem. Emlékszik még valaki Herbie bármelyik filmjére? Az én kedvencem a 2005-ös, Lindsay Lohan-es Kicsi Kocsi - Tele a Tank című celluloid csoda volt, vasárnap délutánonként nem lehetett elrángatni a TV elől, ha az ment.
Fotó: Sturcz Bertalan / Totalcar
Esküszöm, nem direkt csinálom, de még mindig maradunk a '80-as években, mert a Batmobile következik. Az évek során sok különböző autója volt a denevérember karakterének, és szinte mindegyik ikonikussá vált. Talán kimondhatjuk, hogy az 1989-es Batman és az 1992-es Batman Visszatér című filmek Batmobileja az egyik legemlékezetesebb extrém formája miatt. Az eredeti autót villanymotorok mozgatták, alig 40 km/h volt a végsebessége, a Párizsi Autószalonon kiállított darab táblája szerint viszont ebben a konkrét példányban egy 5,7 literes, V8-as motor van, aminek a teljesítménye 300 lóerő - izgalmas lehet.
Fotó: Sturcz Bertalan / Totalcar
Talán ezt a két autót sem kell sokáig magyarázni, főleg az idősebb korosztálynak. A Hazárd megye Lordjai először sorozatként indult 1979-ben és már akkor központi elem volt a narancssárga Dodge Cahrger. Az 1969-es modellévben készült autón keveset módosítottak, de például a tetőre festett déli zászló visszatérő poénforrás volt. Sokaknak - például nekem is - lehet, hogy már csak a 2005-ös nagyjátékfilmből lehet ismerős a két ikonikus karakter és narancssárga Chargerük, Lee Tábornok. Ha már két karakter, akkor érdemes megemlíteni a Starsky és Hutch című sorozatot - majd 2004-es filmjüket is -, amelyben szintén fontos szerepe volt egy amerikai autónak. Az egyedi fehér mintával ellátott piros Ford Gran Torino mai napig sokaknak ad ihletet, ha le akarják fényeztetni autójukat.
Fotó: Sturcz Bertalan / Totalcar
A végére hagytam a kedvencemet, az első Halálos Iramban film két ikonját. A Brian narancssárga Toyota Suprája és Dom fekete Dodge Chargere között zajló verseny az utolsó jelenetben szerintem a film csúcspontja. Egymásnak feszül az amerikai és a japán legenda, miközben kellő túlzás mellett maga a verseny is baromi látványos. Valahogy nekem mai napig a Charger áll igazán közel a szívemhez, minden alkalommal annak szurkolok, amikor a filmet látom, és ökölbe szorul a szívem, amikor rommá törik, de ilyen a filmipar.
Fotó: Sturcz Bertalan / Totalcar
Ezt a filmet egyébként még szerettem, nekem a Tokiói Hajsza mellett ez a másik Halálos Iramban film, ami valamennyire még hiteles, ezáltal élvezhető tudott maradni. Láttam a többit is, jól szórakoztam rajtuk, de teljesen mást nyújtanak. Azt érzem, hogy ebben a két filmben még valamelyest megjelenik az az autós kultúra, amit a későbbiekben csak mantráztak, de nem mutattak.
Fotó: Sturcz Bertalan / Totalcar
Filmes legendák is elfértek a Párizsi Autószalonon
Lapozgató
Filmes legendák is elfértek a Párizsi Autószalonon
A vadiúj autók mellett sok érdekes autóba lehetett botlani a Párizsi Autószalonon, az egyik kedvencem az a stand volt, ahol legendássá vált filmes autókat állítottak ki. Nem volt nagy terület, de a legérdekesebb darabokat összegyűjtötték.