Tesztautót féláron? Így lehetséges!

2024.10.20. 15:48

  • A brit Autocar nagyon fiatal és keveset futott elektromos autóra bukkant, hatalmas kedvezménnyel
  • Az elektromos autók esetén nagyobb az árcsökkenés, mint a belső égésűeknél
  • Az egyik fő ok az új autók adókedvezménye, de számít az aktuális kamatkörnyezet és a magas listaár is
  • A pár hónapos elektromos autók lassabban, a néhány évesek pedig gyorsabban találnak vevőt, mint a benzinesek

13 999 font, azaz 6,7 millió forint nagyon jól hangzik egy olyan, kompakt méretű, teljes értékű elektromos autóért, mint a Nissan Leaf, főleg úgy, hogy 2023-as évjáratú, bemutató autóként mindössze 1500 mérföldet, vagyis körülbelül 2400 kilométert futott: az autó eredeti, 30 400 fontos listaárához képest ez 54 százalék kedvezményt jelent. Hasonló a helyzet egy Opel – arrafelé Vauxhall – Mokka Electric esetén, ami szintén 2023-as, 1800 mérföldet futott, és szintén féláron, 17 798 fontért árulják.

ex-demo-fallers
Fotó: Autocar

Ekkora esés határozottan nem tapasztalható a benzines változatok esetén: ugyanaz a Mokka, ugyanazzal a felszereltséggel, nagyjából ugyanazzal a futással 20 990 fontért, az eredeti áránál 29 százalékkal olcsóbban vehető meg, a Nissan esetén pedig egy Qashqai-t tudunk mellétenni, ami 22 911 fontért, az eredeti árához képest 27 százalékkal olcsóbb pár hónapos korában az újhoz képest, pedig arányaiban több, 3800 mérföld van benne.

Chris Plumb, az Autocar által megkérdezett EV-szakértő szerint a pár hónapos elektromos autók átlagosan 46 nap alatt kelnek el, ugyanezek az autók benzinmotorral pedig 33 nap alatt, míg a néhány éves elektromos autók esetén 31 napot kell várni a vevőre.

A számokból egyértelműnek tűnik, hogy az újszerű, de használt elektromos autókra nincs túl nagy kereslet, az ok pedig valószínűleg abban rejlik, hogy a gyártók a kereslet növelésére kedvező hitelkonstrukciókat szereznek a pénzintézeteknél az új elektromos autókra, a kormány adókedvezményt kínál az új villanyautókra a kibocsátási célok elérése érdekében, a kereskedők – akik az esetek többségében készletfinanszírozási konstrukcióban hónapról hónapra buknak az autók tárolásán – pedig a korlátozott keresletre való tekintettel inkább nagyobbat engednek a vételárból.

Robert Forrester, a Vertu Motors vezetője azt állítja, hogy míg a gyártók az új elektromos autók eladásának növelésére törekednek, addig a kereskedők nem minden esetben tudják időben szállítani azokat az autókat, amelyeket az emberek akarnak, olyan autóból viszont van bőven, amit nem feltétlenül akarnak – utalva ezzel arra, hogy a belső égésű kínálat jelentősen leszűkül a korábbi helyzethez képest.

A kereskedők egy része abban bízik, hogy a konstrukciók kevésbé lesznek eltérők a vadonatúj és az alig használt villanyautók esetén, így mérséklődhet ez a hatalmas árkülönbség.

Forrás: Autocar