Csapást mérnének az akkumulátortüzekre - hány autótűzre volt példa Magyarországon?
- Egy startup az akkumulátortüzek visszaszorítására alkalmas alkatrészt fejleszt.
- A tömeggyártás 2026-ra lehet reális.
- Felidézzük, hogy a katasztrófavédelem adatai szerint a magyarok utakon hány autótűzeset volt az elmúlt években. Valamint azt, hogy a villanyautók hányszor gyulladtak ki.
Az amerikai Massachusetts Institute of Technology (MIT) egyetem 24M Technologies nevű startupja a Volkswagen és a japán Kyocera támogatásával olyan alkatrészt fejlesztett ki, amely állítása szerint csökkenti az elektromos járművek akkumulátorainak gyulladásveszélyét.
A Nikkei Asia beszámolója szerint a startup japán partnerekkel – köztük az Itochuval és a Fujifilmmel – közösen fejlesztette ki az Impervio névre keresztelt alkatrészt. A 24M bejelentése szerint ma már a tömeggyártás megszervezésén dolgoznak. Az a céljuk, hogy 2026-ban piacra lépjenek vele.
Hány autó gyulladt ki Magyarországon?
A villanyautóknál felmerülő tűzveszély esetén érdemes megnézni a hivatalos statisztikákat is. Még az év elején kérdeztük meg az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot, hogy vannak-e pontos adatok az személyautókat érintő tűzesetekről. Valamint van-e "hajtás szerinti bontás", azaz a kigyulladt autók és járművek közül mennyi volt hagyományos, elektromos meghajtású vagy éppen plug-in hibrid.
Tavaly összesen 684 autótűz miatt kellett beavatkoznia a tűzoltóknak - közölte akkor Mukics Dániel tűzoltó alezredes, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője.
2019-ben alig több mint 3,8 millió autóra jutott 551 autótűzeset. 2022-ben majdnem 4,1 millió kocsira 643. Ezt követte a tavalyi 684 autós tűzeset történt. (Természetesen ez a szám lehet magasabb, de vélhetően nem jelent nagyságrendi változást, azon esetek összessége, amikor nem értesítik a hatóságokat.) Az autóállományhoz mérten 0,014 százalékról (0,14 ezrelékre) 0,017 százalékra (0,17 ezrelékre) nőtt a kigyulladt autók aránya, ami marginális. Persze nyilván egy ilyen esetből egy is sok, ha a sofőr oldaláról nézzük.
Dóka Imre tűzoltó őrnagy, az OKF szóvivőhelyettese a tavalyi járművekhez köthető tűzesetekről azt is elmondta:
2023-ban két tisztán elektromos meghajtású személygépkocsi mellett két elektromos busz, valamint két elektromos robogó, egy segway és egy roller gyulladt ki. Ezek mellett hat esetben hibrid járműben keletkezett tűz, közülük három plug-in hibrid volt.
Tavaly 2 villanyautó kigyulladásáról tudott a katasztrófavédelem, ami 0,004 százalékos (0,04 ezrelékes) arányt eredményezet. A korábbi években, 2019 és 2022 között pedig évente 1-8 villanyautós tűzesetet regisztrált a katasztrófavédelem.
Mi a teendő?
Kollégánk, Varsányi Péter - a Villanypásztor - is foglalkozott a témával, egyebek mellett azzal, hogy miért kell 12 voltos akkumulátor egy elektromos autóba, miért jelent kockázatot és miért kell időben cserélni. A cikket itt lehet és érdemes elolvasni.
A katasztrófavédelem szerint egy autótűz megakadályozása és továbbterjedése, eloltása érdekében a következők a legfontosabb teendők:
- Személyautóban nem kötelező, de ajánlott tűzoltó készüléket üzemben tartani, egy 2 literes fagyálló ABF habbal oltó készülék az optimális.
- Tűz, baleset esetén, amennyiben a jármű még mozgásképes, lehetőleg más járművektől, épületektől távolabb álljunk meg, így a jármű oltását is meg tudjuk könnyíteni, és a környező járművekre, épületekre sem terjedhet át a tűz.
- Szálljunk ki a járműből, számítsunk arra, hogy a járműbe szerelt, pirotechnikát tartalmazó elemek, mint például az övfeszítő és a légzsákpatronok a tűz hatására működésbe lépnek, és akár sérülést is okozhatnak.
- Gondoskodjunk az utasok épségéről, segítsünk nekik is kiszállni.
- Ha a motortér füstöl, számítsunk arra, hogy motorháztető felnyitása során a tűz intenzitása rendkívül módon megnőhet.
- A kezdődő stádiumban lévő tüzet az autóban lévő tűzoltó készülékkel kezdjük el oltani, Léteznek kimondottan a lítiumion-akkumulátortüzek oltására szolgáló speciális, zselé alapú oltóanyagot tartalmazó tűzoltó készülékek.
- Lehet, hogy az oltáshoz több tűzoltó készülék is szükséges, ezért kérjük más járművezetők segítségét.
- Sikeres és sikertelen oltás után is hívni kell a 112-es segélyhívószámot és bediktálni az az esemény fontosabb részleteit: a baleset leírása, helyszín, sérültek száma, észlelt-e tüzet, illetve járulékos veszélyeket. Ha a balesetben érintett tehergépjárművön veszélyt jelző tábla (téglalap alakú narancssárga tábla számokkal vagy számok nélkül), illetve bárca (csúcsára állított rombusz alakú tábla) látható, az azokon található számok, ábrák tartalmáról tájékoztatni kell az operátort.
- Kiterjedt tűz esetén ne kíséreljük meg a járműben lévő értékeket menteni.
- A balesetet szenvedett alternatív hajtású járművet indokolt a balesetet követő néhány napban „karanténba” helyezni, vagyis a biztonsági szabályok szerint elkülöníteni, hiszen a sérülésből adódó folyamatok akár később is képesek tüzet okozni.
- Az elektromos járművekben keletkező tüzek leggyakrabban az akkumulátor töltéséhez köthetőek.
Megjegyzés: A cikkben szereplő kép és a címlapfotó illusztráció.