Elég lesz a "Made in Germany" felirat?

2024.10.21. 12:14

  • A lendület viszi a Volkswagent és a többi német autómárkát, kérdés, hogy meddig. Németországra rossz idők járnak, befolyása gyengülni látszik a többi európai uniós országra és ráadásul autóipara is vérátömlesztésre szorul.
  • Az ING szakértője szerint a német gyártás még mindig garancia lehet a minőségre, ám ennél többre lehet szükség. 
GettyImages-1227858797

Forrás: Jens Schlueter / Getty Images

A német kormány nem tudta elérni, hogy kellően sok európai ország elutasítsa az Európai Bizottság javaslatát a kínai elektromos autók európai importjára kivetett büntetővám ügyében. Ez azt mutatja, hogy a németeknek óriási gazdasági súlyuk ellenére ma már nincs olyan erős befolyásuk szomszédaikra, mint korábban – írta a CNBC.

Komolyan felvetődik a kérdés, hogy a nagy múltú német autóipar túléli-e az elektromos átállást. A „Made in Germany” logó egy autón még ma is a minőség garanciája, ám olyan belső égésű motorral hajtott járműveken látható, amelyek felett tempósan eljár az idő.

Pro és kontra

A szakértők egy része óvatosan beszél a jövőről.

„Úgy gondolom, hogy a német minőségi garancia általánosságban egyelőre továbbra is működik, ám ez nem elég a világ autóiparának szélsebes átalakulása idején” – írta e-mailben a CNBC-nek Rico Luman, a holland ING bank közlekedéssel és logisztikával foglalkozó vezető elemzője. A kérdés mindig az, hogy mi a viszonya egy termék minőségének és árának egymáshoz. Az előbbit a múlt teljesítménye alapján ítélhetjük meg egy-egy gyártó esetén, ám jelenleg az autók modellpalettájának teljes cseréje előtt állunk. A fogyasztók új megközelítéseket várnak. A kérdés szerinte az, hogy a német autómárkák képesek-e hozzáigazítani ehhez termékkínálatukat, megváltoztatni szervezetüket.

Ez a feltétele, hogy megőrizzék sok évtizede őrzött státuszukat az ágazatban.Az átalakulás legfontosabb eleme Luman szerint, hogy a gyártóknak meglévő beszállítóikkal, ha kell azokat részben lecserélve és újakat találva ki kell alakítaniuk az elektromos korszak új háttériparát. Ezen belül nyilvánvalóan az akkumulátorok szállítóira hárul kulcsfontosságú szerep. Ezen a téren a berlini kormánynak is lenne teendője, ám nem sokat látunk tőle. A szakértőnek ezt a megjegyzését nem kommentálta a CNBC-nek a német kormány sajtóirodája.

Van optimistább szakértő Lumannál. Sigrid de Vries, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) igazgatója nem hiszi, hogy a német autóipar ne tudna alkalmazkodni az elektromos átálláshoz. Pozíciójánál fogva inkább a „Made in Europe” logóban látja a jövőt. A kontinens  autógyártásának óriási múltja, tapasztalata önmagában biztosíték lehet arra, hogy felgyorsul az alkalmazkodás. Szerinte a német márkáknak legfőbb teendője, hogy belehúzzanak a megújulásba.