Őrült-futurisztikus Peugeot szedán 670 lóerővel – Peugeot a párizsi autószalonon

2024.10.21. 16:34

  • Extrém koncepcióautót hozott a Peugeot a Párizsi Autószalonra.
  • Az Inception Concept egy formás szedán különösen extrém utastérrel.
  • Az ülések a beltér részei, nem különálló egységek, a kormány pedig téglalapalakú.
  • Az autó hajtása elméletileg 500 kW, tehát 671 lóerő leadására képes, így három másodperc alatt futja a 0-100-as sprintet.
  • 100 kWh-s akkumulátor van benne, amivel 800 km az elméleti hatótáv.
  • Gyorstöltésre is képes, percenként 30 kilométerre elegendő áramot tud felvenni.

Messziről kiszúrtam az Alfa Romeo standját, szerettem volna letámadni, de alig fértem át a tömegtől. Le is zárták az olaszok, nehogy átáramoljanak a Peugeotnál tolongó emberek, valami nagy leleplezés készült. Még a szemben lévő BMW standra is oda pofátlankodtam kicsit, hátha egyszerűbben átjutok, de a kialakult helyzetre való tekintettel ott is részleges lezárások voltak. Mi az istent művel a Peugeot, miért tömörödött össze ilyen sok ember ekkora helyen? Mert leleplezték előben az Inception Conceptet.

A tömeg miatt elengedtem az érdeklődést, nagyjából két óra múlva visszalátogattam, akkor már alig lézengtek néhányan az autó körül. A Peugeot standja kissé egyszínű volt. Különleges fehér fényezésű autók álltak sajátos mintázattal, de mind ugyanabban a ruhában volt. Nehéz megkülönböztetni ha az ember nem mozog otthonosan a Peugeot palettáján, ám az Inception Concept mindenhogy kilógott.

Eleve tökösség volt a Peugeot részéről, hogy nem SUV koncepcióautót tártak a nagyközönség elé,  hanem egy formás szedánt. Nem a mai értelemben néz ki jól, hanem mondjuk 10-20 év múlva – legalábbis ezt gondoljuk most, de a Vissza a Jövőbe filmek is tévedtek néhány dologban. Az ilyen koncepcióautókért érdemes elmenni egy nagy autószalonra, amikről pontosan tudod, hogy nem valósulnak meg, de akkor is vagány, merész, extrém és néha már-már megbotránkoztató. Ez egyfajta művészet, az autótervezés absztrakt ága, amit ritkán köt meg bármilyen szabályozás, de mégis hasznos. Egyfelől marketingértéke van egy ilyen radikális dizájnnak, másrészt olyan technológiák vagy dizájnmegfejtések kerülnek bele, amit később az utcai autókba is adaptálhatnak.

Azt nem mondom, hogy ez volt az autószalon legextrémebb koncepciója, hiszen erős versenyben van az Alpine A390_β-val a Renault-oázisából, de talán legszexibb. A vonalvezetés kiváló, az öngyilkos ajtók és a B-oszlop hiánya mindig feldobja ezeket a koncepciókat. Az orrára simán mondhatom, hogy cápa, fölényesen nyomul a motorháztető, ami alatt klasszikus értelembe vett motor nincs. Egy ilyen autónál erre már nincs szükség, nyugodtan előretolhatták az utasteret és szinte a hátukra fektették az utasokat.

A két első ülés része a beltér szerkezetének, nincs külön kiemelhető vagy tologatható egység. Az ülőfelület különböző részeit lehet variálni, így nagyjából méretre lehet szabni, de hosszú távon nem tűnik kényelmesnek. A téglalap alakú kormányt az autó mögött ki lehetett próbálni, egy közvetlen áttétel esetén ez egyébként abszolút nem tűnt kellemetlennek, de azért letesztelném élesben is. Minden letisztultsága ellenére a beltér kaotikus és ezt tovább fokozza a kormány mögött elhelyezett króm-henger, ami egyben a műszercsoport is.

Elöl és hátul is megmaradtak a tigriskarmokat mintázó nappali menetfények, míg a logó és a Peugeot felirat is világít. Hátul az autó zorall és egyszerre extrém lett, a kerék felett megzsanérozott öngyilkos ajtóról nem is beszélve. Nagyon érdekes elképzelés az Inception a Peugeot részéről és külön tetszik, hogy már hajtásláncot is álmodtak hozzá. Eszerint 500 kW-nyi, tehát 671 lóerőnyi villanymotor van benne – pontos számot nem említenek –, amivel az autó alig három másodperc alatt futja a 0-100-as sprintet. Az áramot egy 100 kWh-s akkumulátor adja, amivel 800 km az elméleti hatótáv. Az autó elektromos rendszere 800 voltos, így a gyorstöltés sem akadály: elméletileg percenként 30 km-nyi energiát képes felvenni – bár arról nem írnak, hogy milyen teljesítményű töltőről.

A Peugeot 2038-ra totál karbonsemleges működést szeretne elérni, ez viszont nem egyik pillanatról a másikra zajlik majd. Több lépcsőben szeretnék csökkenteni a gyártás során keletkező kibocsátásukat és környezeti terhelésüket. Az egyik ilyen lépcső például 2030-ban esedékes, amikor a jelenlegihez képest megfeleznék karbonlábnyomukat. Ebben a projektben komoly szerepet kapnak az elektromos autók, még az olyan extrém darabok is, mint az Inception Concept.