Az európai autóalkatrész-beszállító ipar munkahelyeinek fele megszűnhet a következő években
- A Voestalpine autóipari beszállító a kedvezőtlen piaci környezet miatt leépítésekre kényszerül.
- Nemrégiben a francia beszállítókat tömörítő szervezet vezetője beszélt a problémás helyzetről.
Az osztrák Voestalpine Group fémmegmunkáló vállalat - amely Magyarországon a Voestalpine High Performance Metals Hungary Kft.-vel van jelen - átszervezi Németországban lévő üzemeit – jelentette a Reuters. A cég egyebek mellett könnyű, de az ütközési teszteket álló és a korábbiaknál kevésbé rozsdásodó acélelemeket szállít az autógyártóknak. A vállalat Dettingenben, Schmoellnben, Schwaebisch Gmuend and Boehmenkirchben lévő alkot majd közös termelési platformot, miközben ezen belül mindegyik valamilyen egyedi technológiára összpontosítja tevékenységét.
A Voestalpine közleménye szerint a változtatások célja az, hogy biztosítsák ezeknek az üzemeknek a hosszú távú jövőjét az autóipari beszállítói piacon. Ezzel Németországban kétezer munkahelyet akarnak megmenteni. A helyzet azonban előbb rosszabb lesz és csak ezt követően javulhat. A Birkenfeldben be akarják zárni az ottani bázist, aminek feltételeiről ezt megelőzően meg kell állapodniuk az üzemi tanáccsal és az IG Metall szakszervezettel. Ez 220 munkavállalót érint. A közlemény szerint hiába fektettek be a technológia fejlesztésébe, a kedvezőtlenebbé váló piaci környezet a megrendelések csökkenéséhez vezetett, így pénzügyileg nem fenntartható a további termelés. Dettingenben a 650 alkalmazott harmadát érinten a racionalizálás. Magyarán itt is elvesztheti az állását vagy 200 ember.
Problémák a beszállítóknál
A Voestalpine átszervezését jól fogadta a tőzsde, amely kevésbé érzékeny a szerencsétlen kirúgottak sorsára. A vállalat részvényeinek árfolyam 3,3 százalékkal kúszott feljebb az október 18-i kereskedésben.
A Voestalpine lépése utal arra, hogy nemcsak az európai autógyártók szenvednek a termékeik iránti szűk kereslet és az emelkedő költségekkel, hanem a beszállítók is. Erre utalt egyébként pár napja, Jean-Louis Bech, a francia beszállítók (Fiev) elnöke.
Szerinte az európai autóalkatrész-beszállító ipar munkahelyeinek fele megszűnhet a következő években, ha továbbra is a korábbinál kevesebb új autót vásárolnak az autósok, nem tér magához az elektromos autók értékesítése és folytatódik a kínai villanyautók térhódítása. Ezt jósolta
„Látva hogyan alakul az európai autógyártás sajnos nem túlzás, hogy a következő öt évben, azaz nagyon-nagyon gyorsan megtörténhet, hogy az állások több mint fele odavész."