Új villanyautó 8-10 millióért? Most már tényleg van rá sansz

2024.10.26. 15:55

  • Első látásra kínos helyzetre hívta fel a figyelmet az egyik legismertebb európai környezetvédő lobbiszervezet. 
  • Miközben az akkumulátorok ára csökken, az elektromos autóké nő az európai piacon.
  • Ugyanakkor van esély arra, hogy értelmezhető áron kapható villanyautóknak is osszanak lapot. 
MG 0127

Miközben az európai autósok a sajtóból értesülhetnek arról, hogy Kínában magyar devizában számolva akár 4-5-6 millió forint körüli áron már elektromos autót lehet vásárolni, Európában a csökkenő akkumulátorárak ellenére drágultak a villanyautók – derült ki a belső égésű motorokkal szerelt autók visszaszorításáért, közben a villanyautók térnyeréséért küzdő  Transport & Environment környezetvédelmi nonprofit szervezet által publikált összefoglalóból.

Itt is a dömpermánia a ludas

Míg 2020-ban ezeknek az autóknak az átlagára 40 ezer euró - 16 millió forint - körül alakult figyelmen kívül hagyva az adóterheket, addig idén 45 ezer euró - 18 millió forint - volt az átlag. Ez 11 százalékos drágulás. A T&E Európa legnagyobb újautó-piacának költségeit, a németországi árakat vette alapul a számításaihoz. A kutatásból kiderült, hogy a drágulást az okozza, hogy elektromos meghajtással elsősorban a nagy, prémium SUV-ket vásárolják az autósok. Vagyis a dömperszerű monstrumok állnak a háttérben. 

Az elmúlt négy évben az új elektromos autók értékesítésén belül 28 százalékról 64 százalékra ment fel az arányuk. A Mercedes és a BMW 55, illetve 50 százalékos növekedést könyvelt el ezen a téren. Eközben a Volvo és a Stellantis 31, illetve 4 százalékos csökkenést szenvedett el.

Árkérdés

Az Európai Bizottság felmérése szerint az európai autósok 57 százaléka nyitott lenne villanyautó vásárlására, ha azok nem lennének olyan drágák, mint jelenleg.

A YouGov és a T&E felmérése szerint a jövő évben autóvásárlást tervezők 35 százaléka kész lenne elektromos autóra váltani, ha találna 25 ezer eurónál, vagyis nagyjából 10 millió forintnál olcsóbb árajánlatot.

Az Európai Bizottság közvélemény-kutatása pedig arra az eredményre jutott, hogy az új és a használt villanyautókat is figyelembe véve 20 ezer euró, vagyis 8 millió forint az a határ, ahol megjelennének a vásárlók a piacon. Erre lenne esély, ha figyelembe vesszük, hogy az akkumulátorok ára 2020 óta 33 százalékkal csökkent Európában. Jelenleg átlagosan 151 dollár egy kWh.

Nem lényegtelen, hogy eközben Kínában már 53 dollár/kWh-s áron is lehet autóakkumulátort vásárolni. Ennek tükrében meglehetősen képmutató lehet, hogy az autógyártók a gyenge villanyautó-keresletre mutogatnak, miközben a nagyobb profitot hozó SUV modelljeik eladásait forszírozzák.

A jó hír az, hogy a T&E összesítése szerint 2025-ben 12 új, 25 ezer eurónál nem drágább elektromos autó kerülhet piacra Európában. Ennek eredményeként 20-24 százalékra mehet fel a villanyautók eladásai aránya a teljes újautó-piacon.