Vége a gázos korszaknak az autózásban, de a Dacia még kitart

2024.10.27. 10:03

  • Eltűnőben van a piacról a környezetvédelem korábbi csodaszere a brit példa szerint. 
  • Az LPG-s autóknak már több alternatívája van. 
  • A Dacia azonban még így is jelentős mennyiséget tud eladni. 
DSCF9360

A Video killed the radio star popzenei sláger megjelenése óta ismert, hogy az új technológiák kivégezhetik a régieket. Úgy fest, ez lesz a sorsa az LPG-vel (gázzal) hajtott autóknak is.

Két évtizede az LPG volt a környezetvédelem sztárja az autózásban. A szakértők úgy látták, hogy ez kínálhat lehetőséget a környezetet kevésbé szennyező autózásra – idézte fel a folyékonygáz-meghajtás múltját a Autocar magazin. Használatát nagyvonalú állami adókedvezmény-rendszer és a terjedő töltőhálózat segítette.

Mindez az utóbbi időben fokozatosan elpárolgott, pontosabban átmigrált az elektromos meghajtásra. A benzines autókat LPG-re átállító műhelyek is eltűnőben vannak, ami arra utal, hogy ez a fajta meghajtás végleg a múlté lesz. Azért akad gyártó, amelyik úgy látja, van még szufla a dologban.

DSCF9319

A Dacia az a cég, amely úgynevezett Bi-Fuel meghajtást kínál Duster és Sandero modelljéhez. A romániai autógyártó arról számolt be, hogy értékesítéseinek 10 százalékát adják ezek az autók.

Kitartunk az LPG mellett, mert igazodik a vásárlóink egy részének igényeihez – mondta ezzel kapcsolatban a vállalat szóvivője az Autocar megkeresésére. Könnyen, egyszerűen kezelhető, hatékony, megfizethető árú változata az autózásnak – indokolta az autógyártó döntését.

A matek a Dacia beszámolója szerint úgy fest, hogy a Bi-Fuel autók üzemeltetése 40 százalékkal olcsóbb a hagyományos belső égésű motorral hajtott társaiknál, miközben a gyengébb üzemanyag miatt 20 százalékkal több kell belőle ugyanakkora távolság megtételéhez.

A brit tapasztalatok igazolják, hogy olcsóbb LPG-vel autózni, mint benzinnel vagy gázolajjal, ám a gázmeghajtás népszerűségének csúcsán kétezer töltőállomás volt a szigetországban, ami mostanra ötszázra csökkent. Emellett egy LPG-átalakítással foglalkozó mester arra hívta fel a figyelmet, hogy a dízelautók olyan sokat javultak, hogy már nem éri meg a különbség a gázmeghajtással járó macerát.