Válasz a büntetővámokra: íme a kínai válaszcsapás számokban
- Előre menekülnek a kínai villanyautó-gyártók az exportjukat korlátozó vámtarifák elől. Várhatóan elárasztják a gyáraik a világ különböző országait.
- A BYD két bázisról látná el az európai piacot, az egyik a szegedi, a másik a törökországi gyár lenne.
A kínai autógyártók külföldi üzemek építésével akarják megkerülni az autóik importját korlátozó intézkedéseket – derült ki a Bloomberg összefoglalójából, amit az Electrek magazin szemlézett. Ez önmagában nem új, de most az eddiginél konkrétabb számok jöttek.
2,7 millió darab
A kínai gyártók ugyanis több mint kétszeresére akarják emelni a Kína határain kívül lévő gyártókapacitásaikat néhány éven belül. Az amerikai hírügynökség számai szerint a vállalatok 2023-as, 1,2 milliós külföldi külföldi kapacitással szemben 2026-ban már 2,7 milliós darabszámmal kalkulálnak. Összehasonlításul: a 2,7 milliós tétel az uniós országok piacain 2023-ban eladott 10,5 millió új autó negyede. Igaz, a kínai gyárakból más kontinensekre is mehetnek majd a legyártott modellek.
A kínai cégek ezzel az offenzívával válaszolnának az Egyesült Államokban, az Európai Unióban és Törökországban bevezetett büntetővámokra. A kihelyezett termelés magában foglalja a karosszéria fémmegmunkálását, a hegesztést, a festést és az összeszerelést.
Az ilyen üzemek építése ugyan drágább, mintha a fődarabokat – az akkumulátorokon túl – Kínából hoznák, de így lehet biztosan elkerülni a büntetővámokat.
Van egy további ösztönzője is a külföldi terjeszkedésnek: az, hogy a cégek hazai piaca telítetté vált, kapacitásfelesleg alakult ki, így ez az út maradt az egyetlen lehetőségük a továbblépésre. Az idei év augusztusáig a kínai autógyártók kilenc országban kezdtek üzemépítésbe, ami 2026-ra 12-re növekedik, ha a vállalatok ezzel kapcsolatos bejelentései megvalósulnak.
A BYD és a többiek
A legnagyobb terjeszkedő a BYD, utána loholnak a részben állami tulajdonú vállalatok, a Chery, a Changan, a GAC és a SAIC. Ezek a cégek együtt 2023 augusztus végétől kezdve tíz külföldi befektetési tervet jelentettek be Thaiföldön, Indonéziában és Brazíliában. A BYD de facto két európai projektet kezdett, az egyik az EU-n belül, Szegeden épülő gyár.
A másik üzemet Törökországban gründolják, ám ez is hozzáférhet majd normál feltételekkel az európai piachoz. Európában egyébként a sajtóhírek szerint a Geely, a Dongfeng és a Xpeng is keresgél megfelelő helyet autógyártó üzem építésére. A kínai gyárakra egyebek között Lengyelország, Olaszország és Spanyolország vadászik.