Trump kontra Harris: az autógyárak melósai dönthetik el a választást
- Nagyot léphet előre az a jelölt az Egyesült Államok elnökválasztásán, akinek sikerül megnyernie a kékgalléros autógyári munkások támogatását.
- Az autógyártók cégvezetői óvatosak.
Az amerikai autóipar jövője fontos témája volt az elnökválasztási kampányban, amely a november 5-én esedékes szavazással ér véget.
A nagy verseny hajrájában Kamala Harris alelnök, a demokraták és jelöljte, és Donald Trump volt elnök, a republikánusok elnökjelöltje is szinte Michigan államba költözött, hogy megnyerje az 1,1 millió autóipari állást betöltő választók támogatását – derült ki a CNBC összefoglalójából.
Az elmúlt évtizedekben a győztesnek hoznia kellett ezt az ingadozó államot. Trump 2016-ban el tudta csábítani a demokratáktól a hagyományosan inkább rájuk szavazó kékgalléros munkásokat, míg 2020-ban Joe Biden visszaszerezte az államot.
Trump riogatásra tette fel a lapjait, Harris inkább matekozott
Trump hiperaktív magatartásához híven azt a víziót tárta a választók elé, hogy az elektromos autók térnyerésével a kínai autógyártók egyszerűen kivégeznék amerikai ellenfeleiket. Ezért nincs szükség a villanyautókra. Harris halkabban arról beszél, hogy a Biden-adminisztráció támogatja az elkerülhetetlen elektromos átállást, mert csak így őrizhetők meg a munkahelyek.
Az autógyártók és beszállítóik gondosan ügyeltek arra, hogy ne álljanak egyik elnökjelölt mellé sem, eközben igyekeznek felkészülni bármelyikük győzelmének következményeire.
A három nagy kérdés:
- a kínai autóimportot érintő tarifák ügye,
- a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó szigorítások,
- valamint a foglalkoztatás témája.
Homlokegyenest más üzleti környezet alakulhat ki
Ha Harris nyer, akkor várhatóan folytatódik a Biden-adminisztráció iparpolitikája, ami az autógyártók esetén a környezetvédelmi elvárások szigorítását és az elektromos autók eladásának támogatását jelenti. Ugyanakkor a cégvezetők aggódva figyelik, hogy a demokrata elnökjelölt „túl jó viszonyt” ápol a legnagyobb ágazati szakszervezet, az UAW vezetőivel.
Trump esetén éppen fordított a helyzet. Vélhetően levenné a napirendről a szigorításokat, igyekezne felvizezni a villanyautó-támogatásokat, ami nem lenne egyszerű, mert azokat törvény írja elő. Emellett durva vámpolitikát folytatna, egyebek mellett jelentős extra terhet róna a kínai villanyautók behozatalaára.
Harris szerint ha teljesülne Trump ígérete az általános vám bevezetésére minden árucikkre, annak gazdasági hatása megegyezne egy szövetségi szintű áfa bevezetésével.
A legnagyobb szakszervezetnél Harris felé billen a mérleg nyelve
Az UAW belső felmérése szerint a Biden–Harris páros szakszervezeteket támogató magatartása nem maradt hatástalan, a szervezet tagjainak többsége az alelnököt támogatja. Ez nem csoda, hiszen Joe Biden részt vett korábban a szervezet kongresszusán, az UAW harcias elnöke, Shawn Fain pedig aktívan kampányol Kamala Harris mellett. Ugyanakkor van olyan szakszervezet, a Teamsters, amely hosszas lamentálás után egyik elnökjelölt mellett sem tette le a voksát. Közös ígérete a két elnökjelöltnek, hogy felülvizsgálnák az észak-amerikai szabadkereskedelmi szerződést (USMCA), mert az lehetővé teszi, hogy a kínai autóipari cégek Mexikóban épített üzemeiken keresztül büntetővámok nélkül bejuttassák termékeiket az USA-ba is.