Kínai VW-főnök: az árcsökkentés a normális ügymenet része

2024.11.01. 07:06

  • A kínai piacon a mostani menetrendhez passzolnak az árcsökkentések, de nem lesz mindig így az ottani Volkswagen-vezér szerint. 
  • A kínai gazdasági stratégiáért felelős szerv szerint pedig a túlkínálat okoz problémát a helyi piacon. Az árak amúgy is lefelé mennek majd. 
Érdeklődők a BYD standján a kínai Yantai városában megrendezett kiállításon. Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images
Érdeklődők a BYD standján a kínai Yantai városában megrendezett kiállításon. Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images

A Volkswagen úgy tekint az akkumulátoros, illetve a konnektorból tölthető elektromos autók piacán kialakult árcsökkentési versenyre a kínai piacon, mint a normális üzletmenet részére – mondta a német Handelsblatt gazdasági lapnak adott interjújában Ralf Brandstätter, a Volkswagen kínai részlegének vezetője.

Természetesen taktikai okokból is hoznak döntéseket árcsökkentésekről, ha ez indokoltnak látszik, ám ezek természetesen csak időlegesek. Másként: az ominózus lépéseket alárendelik a stratégiai szempontoknak.

Szerinte a kérdés az, hogy a 2020-as évtized végére melyik autógyártó tudja megerősíteni pozícióját a brutálisan kompetitív kínai újautó-piacon.

A szakember tehát arra számít, hogy a drágaságukról ismert villanyautók a következő években megfizethetővé válnak, a kérdésről a kínai gazdaság egyik legfontosabb gazdasági stratégiai döntés-előkészítő szervezete (NDRC) hasonlóan gondolkodik.

Korábbi - még áprilisban publikált - jelentésük szerint, amelyet a Reuters idézett, az elektromos autók árcsökkenése több tényezőre vezethető vissza. A legfontosabb a kínai autógyártók túltermelése. Az NDRC becslése szerint 2024-ben 2,1 millió autó kelhet el a konnektorról tölthető hibridekből és a tisztán elektromos autókból, ám a BYD, az Aito és a Li Auto, a három legnagyobb kínai villanyautó-gyártó vállalat összesen 2,3 milliót akar értékesíteni. Ez jelzi a túlkínálatot.

A második tényező, ami lefelé kényszeríti az árakat, az akkumulátorok csökkenő beszerzési költsége, a harmadik pedig a termelés felfutása, amivel nagyot javult az elektromos autók gyártásának méretgazdaságossága. Az eredmény a kínai állami szervezet szerint 5-10 százalékos árcsökkenés lehet a villanyautók körében Sencsenben, az egyik olyan nagyvárosban, ahol a legtöbb villanyautót veszik az autósok.