Búcsút mondhatunk az olcsó Teslának?
- Musk lemondott az olcsó Tesláról? A jelek szerint a Tesla vezére elállt a régóta ígért 25 000 dolláros modell tervétől, és inkább a teljesen önvezető autókra koncentrál.
- Elemzők szerint a Tesla azért hátrált ki az olcsó modell gyártásából, mert lemaradt a kínai konkurencia mögött.
- Musk tervei szerint a Model 3 és Model Y teljesen önvezető változata már 1-2 éven belül megjelenhet.
Miközben sok autógyártó, köztük az európai márkák azon vannak, hogy megfizethető áron dobjanak piacra elektromos autókat, ami a legutóbbi hírek szerint olyan 20 és 30 ezer euró közötti sávot jelent és a Tesla autóinak az ára csökkenőben van, utóbbi alapítója, Elon Musk más irányba menne, legalábbis erre utalnak a legfrissebb nyilatkozatai.
Amikor a Reuters április elején nyilvánosságra hozta azt az értesülését, hogy a Tesla feladta a következő generációs, 25 000 dollárba (9,6 millió forint) kerülő autó fejlesztését, Elon Musk, az autógyártó vezérigazgatója sietett cáfolni a hírt. A Reuters hazudik, írta az X-en anélkül, hogy részletezte volna mondanivalóját. Az eredeti hírre reagálva csökkenő Tesla-részvények Musk megjegyzése után ledolgozták veszteségük egy részét. Hat hónap elteltével nagyon úgy tűnik, hogy a cégvezető elismerte a terv feladását – a Reuters friss cikkéből.
Musk ugyanis azt mondta két héttel ezelőtt egy befektetőknek szóló tájékoztatón, hogy „értelmetlennek” tartja olyan 25 ezer dolláros - 9,6 millió forintos - autó létrehozását, amely nem teljesen autonóm vezetésű. Ezt egy befektető kérdésére válaszolva mondta, ami arra vonatkozott, hogy mikor várható a Tesla 25 000 dolláros nem robotaxi, hanem normál használatra szánt modellje?
A Reuters április eleji hírében az is szerepelt, hogy a cég az önvezető taxik felé fordul. Októberben aztán Musk tájékoztatójából kiderült, hogy kétajtós, kormány és pedálok nélküli robotaxijukat, a Cybercabet 2026-tól akarják gyártani.
Ezt megelőzően meg akarják jelentetni a Model 3 és a Model Y teljesen autonóm változatával 2025-ben. A cégvezető nem részletezte, hogyan akarják majd kezelni a technikai, szabályozási és jogi problémákat, amiket a teljesen önvezető autók használata jelent.
Az árakat a meglévő modellek esetén akarják csökkenteni, mivel azokat a meglévő gyártóbázison elő tudják állítani. Ezek a 35 000 dollár (13,5 millió forint) körüli szintről indulhatnak majd – véli Seth Goldstein, a Morningstar Research Services befektetési cég elemzője.
Szerinte eredetileg akarták a Tesla-rajongók körében Model 2-ként emlegetett olcsó modellt, ám rájöttek, hogy ezen a téren lemaradtak a kínai villanyautógyártók mögött. Ezért megváltoztatták a befektetési stratégiát.
A Cybercab koncepciója előtt értetlenül áll az elemzők egy része. Eleve nem illik egy kétszemélyes kétajtós kisautó az amerikai autósok ízlésébe. Emellett kérdéses, hogy miért nem egy több személy és csomagjaik szállítására alkalmas modellel álltak elő. Musk az említett befektetői tájékoztatón részben a felvetésekre reagálva azt mondta, hogy az autót az „autonóm vezetésre optimalizálták".