Romlott a helyzet a Toyotánál, rálépnek a villanypedálra

2024.11.07. 05:49

  • A Toyotát eddig gyakran az elektromos átállást halogató gyártóként emlegették, mert késésben van a villanyautók fejlesztésével, ám ez a helyzet változhat.
  • Amerikában húzna bele a vállalat, amelynek két év után először csökkent a nyeresége. 

KG 09928

A Toyota várhatóan újabb befektetésekkel erősíti meg a hibrid meghajtású, illetve a teljesen elektromos autóihoz szükséges akkumulátorok gyártását Észak-Amerikában.

Elképzelhető, hogy ennek érdekében zöldmezős beruházással teljesen új akkumulátorgyárat építenek. Ezzel készíthetik elő az új beszállítói láncot, amit az újfajta autók gyártása megkíván. A cél az, hogy a Toyota kulcsfontosságú piacán, az Egyesült Államokban felpörgessék a többé-kevésbé elektromos meghajtású autók gyártását.

A feltételes módot az indokolja, hogy egyelőre nem látják, hogyan alakulhat a hibridek és a villanyautók kereslete. „Megfontoljuk, hogy nagyobb akkumulátorgyártási kapacitást építsünk ki az USA-ban” – mondta Sean Suggs,a Toyota Battery Manufacturing North Carolina vezérigazgatója. Hozzátette: A befektetés esetleg egy teljesen új üzem felépítését jelentheti.

Eközben a Yahoo Finance a Reuters híre alapján arról számolt be, hogy szakértői várakozások szerint két év óta először fordulhat elő, hogy a Toyota negyedéves profitjának csökkenéséről számol be.

Így is lett. A japán cég nyeresége 1280 milliárd jenről 573,7 milliárd jenre esett vissza az előző negyedévben. Ez részben a cég biztonsági tanúsítványaival kapcsolatos botránynak, valamint a nagyszámú autóvisszahívásnak tudható be. A profitcsökkenésben szerepe van annak is, hogy az a nagy felfutás, amit a hibridek  iránti kereslet hozott a japán cég autói iránt, kihűlőben van. A legfrissebb gyártási és eladási adatok előrejelzik a gondokat, a cég kénytelen volt felfüggeszteni két modelljének értékesítését az Egyesült Államokban. 

Emellett a többi nagy autógyártóhoz hasonlóan romlottak pozíciói a kínai piacon a helyi autógyártók erősödése nyomán. A világ legnagyobb újautó-piacán nem gyengült a villanyautók iránti kereslet. Az erstés részvényelemzők piaci kommentárja szerint ugyanakkor pozitív, hogy a cég árbevétele nem esett vissza, 11,44 ezer milliárd jen volt, ami nagyjából megegyezik az egy évvel ezelőttivel. (via Nikkei AsiaYahoo Finance, Reuters, Erste