Gyorshajtás: 100-szoros szorzó, akár 5 milliós bírság a visszaesőknél, azonnal levont büntetés és társai
- A gyorshajtás elleni harcról és a különböző megoldásokról beszélt dr. Major Róbert rendőr ezredes és tanszékvezető tanár a Közlekedésbiztonságnak.
- A szakember a visszaeső gyorshajtók esetében nagyságrendekkel növelné a bírságot. A sokadik esetnél mondjuk a 100-szorosára.

Kikényszeríthető-e az önkéntes szabálykövetés? Büntetésekkel és a pénztárcájukon keresztül rá lehet-e bírni felnőtt embereket a közlekedés írott és íratlan szabályainak tiszteletére? Egyebek mellett ezekről kérdezte a Közlekedésbiztonság szakportál dr. Major Róbert rendőr ezredest, egyetemi docenssel, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közbiztonsági Tanszékének tanszékvezetőjét.
A szakember elmondta, hogy a modern pszichológia szerint nem elsősorban a büntetésekkel érhető el az önkéntes szabálykövetés. Nincsenek kétségei, a pszichológusok okkal és megalapozottan mondják, amit mondanak ez ügyben, és valószínűleg igazuk is van – mondta Major ezredes.
Major Róbert szerint ugyanakkor a felnőttek esetében a büntetés, mint a jogkövetésre kényszerítés és a jogsértések szankcionálásának eszköze nem mellőzhető. Nem hiszi, hogy a társadalom elfogadná, hogy a súlyos jogsértések következmények nélkül maradjanak.
A kriminológia Major Róbert szerint tanácstalan ez ügyben. Keresi a megoldást a hatékony és a társadalom számára is elfogadható módszert a jogkövetés kikényszerítésére. Még nem igazán talált rá.
Szabályszegés után azonnal jön a büntetés
Úgy látja, hogy a technika fejlődése – különösen a közlekedésben – mára lehetővé tette a szabályszegők kockázatának jelentős növelését. Beszélt arról, hogy ma már léteznek olyan rendszerek, és vannak országok, ahol alkalmazzák is azokat, amelyek a szabálysértés elkövetésétől számítva néhány percen belül már le is emelik a gépjármű tulajdonosának a számlájáról a bírságösszeget és e-mailben megküldik a határozatot, amiből az illető megtudhatja hol milyen szabálysértést követett el, vagy követtek el a nevén lévő autóval.
Az ilyen rendszerek alkalmazásakor nem is a bírság összege a lényeges, bár annak is lehet jelentősége. Sokkal inkább az, hogy alig néhány kilométert tesz meg a gépjárművezető a sebességmérő ponttól – legyen az fix sebességmérő hely vagy egy épp arra járőröző rendőrautó, amiben van sebességmérő technika – és már be is hajtották tőle a bírságot!
Amennyiben kellő sűrűséggel állítják fel a sebességmérőket, egy ilyen automatizált rendszer értelmetlenné, vagy legalábbis még a legtehetősebbek számára is igen drágává tenné a gyorshajtást.
A sebességmérők számának megsokszorozása persze pénzbe kerül. Más kérdés, hogy a balesetek számának csökkenésével mérséklődne a miattuk bekövetkező társadalmi kár, veszteség is, ami Magyarországon évente százmilliárdos nagyságrendű összegre rúg.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanszékvezetője az ellenőrző rendszer bővítése, azaz a gyorshajtók elbukási esélyének drasztikus megnövelése mellett a bírságok jelentős mértékű emelését is elkerülhetetlennek tartja.
Több gyorshajtás, sokszorozódó büntetés
Major ezredes egy progresszíven emelkedő rendszert tartana indokoltnak és igazságosnak is. Szerinte a gépjárművezetők többségét öt-hét évente bírságolják meg gyorshajtásért. Bár a sebességmérők számának növelése esetén vélhetően a két bírságolás közti idő csökkenne, a többségre szerinte akkor is az a jellemző, hogy alapjában véve szabálykövető. Náluk a mai bírságösszegek is elérik a kívánt célt, figyelmeztetik az alkalmi gyorshajtókat a szabályok betartására.
Íme a traffipaxok új listája: szerdán élesítik a sebességmérőket
Szerdától 26 új traffipax összesen 47 sávban figyeli gyorshajtókat.
Sokkal szigorúbban kellene szerinte büntetni a visszaesőket és a sokszoros visszaesőket. A második, harmadik és a sokadik gyorshajtás esetén az alapbírság kétszerese, tízszerese, a százszorosa is lehetne a büntetés. A szakember két gyorshajtás között viszonylag hosszú és egyre növekvő megfigyelési időszakokat vennék figyelembe a bírság mértékének meghatározásakor.
Major Róbert szerint egy ilyen rendszer megértően kezelné azoknak a botlásait, akik ötévente egyszer lépik túl a sebességhatárt - mondta az ezredes, ugyanakkor keményen és egyre keményebben büntetné azokat, akik úgymond sportot űznek a gyorshajtásból.
Az NKE tanszékvezetője az nagyon erős autókról azt mondta, fontos lenne, ha vezetési gyakorlathoz, esetleg külön vizsgához kötnék bizonyos teljesítmény felett a járművek vezetését.
Hogy ezt mit jelenten a gyakorlatban?
Azt már mi tesszük hozzá, hogy egy esetleges százszoros szorzó esetében 5 millió forint lenne a büntetés, ami a jelenlegi 468 ezres plafon bő tízszerese.
Ráadásul ennyiből már egész jó használt autókat lehetne venni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
