Az új Mercedes CLA hibridje olyan keveset fogyaszt majd, mintha dízel lenne

2024.11.20. 06:02

  • Hamarosan érkezik az új Mercedes CLA.
  • Ez lesz az első Mercedes, ami az új MMA platformra épül majd.
  • Azt ígérik, hogy minden eddigi modellnél takarékosabb, hatékonyabb lesz.
  • Eredetileg elektromos autónak szánták, de fejlesztettek hozzá egy hibrid rendszert.
  • A hibridekhez egy új, 1,5 literes, négyhengeres motort társítanak.
  • Lesz 134, 161 és 188 lóerős változat is, utóbbihoz összkerék is rendelhető lesz.
  • Lesz egy és két villanymotoros elektromos változat is, kétsebességes váltóval és szabadonfutóval.

Rendkívül takarékos és hatékony autó lesz az új Mercedes CLA. A következő generációt a friss MMA platformra építik majd, amit eredetileg elektromos autók alá szántak, ám a piac jelenlegi alakulása miatt felkészítették belső égésű motor fogadására. Ennek ellenére nem fér el benne akármi, a Mercedes egy nagyon kompakt blokkot fejlesztett, ami nemcsak kisebb, de arányaiban 17 százalékkal könnyebb is, mint a korábbi motorok.

Az új motor M252 név alatt fut, ez egy 1,5 literes motor, amiben a finom és csendes járás érdekében megtartották a négyhengeres elrendezést – három helyett. Ezt kapcsolják majd össze egy 48 voltos hibrid rendszerrel, aminek a 27 lóerős villanymotorja egy rendkívül kompakt, nyolcfokozatú automata váltó mellé kerül majd. A töltés kizárólag rekuperáció útján történik, de az 1,3 kWh-s, bal első ülés alá szerelt akkumulátor így is elegendő ahhoz, hogy a villanymotor önállón is mozgassa az autót néhány kilométerig.

A rendszer három különböző teljesítményszinttel lesz elérhető, 134, 161 és 188 lóerővel – utóbbi állítólag majd csak az összkerekes kivitelekhez jár majd. A hibrid rendszer fejlesztését vezető mérnök, Karsten Krebs azt nyilatkozta, hogy ezzel a hajtáslánccal a következő CLA generáció dízelhez méltó fogyasztást fog produkálni.

A piac alakulásától függetlenül sokat foglalkoztak az elektromos kivitellel is, hiszen az MMA platformot kifejezetten erre a célra fejlesztették. A Mercedes beszámolója szerint rendkívül gazdaságos lesz az elektromos CLA is, ehhez pedig sokat merítettek a VISION EQXX koncepcióból is. Ezekben az autókban széria lesz a 800 voltos elektromos rendszer, így nem gond a 320 kW-os töltés sem: akár 10 perc alatt tölthetünk 300 kilométernyi energiát az akkumulátorba.

A Mercedes úgy becsüli, hogy 12 kWh/100 km körül alakulhat majd a CLA fogyasztása, így a WLTP adatok szerint 750 kilométeres hatótávot nyújt majd. Ezt valószínűleg a nagyobb akkumulátorral tudja, mert lesz egy nettó 58 és egy 85 kWh-s egység is – előbbi lítium-vas-foszfát kémiájú. A Mercedes szerint ezek energiasűrűsége 20 százalékkal magasabb, mint az eddig általuk használt csomagoké.

Az alapkivitelek csak hátul hajtanak, egyetlen 268 lóerős villanymotort szerelnek a hátsó tengelyre. Érdekesség, hogy a motor kap egy kétsebességes automata váltót is, ami terheléstől és menetmódtól függően váltogat majd a magasabb hatásfok érdekében. Az egyes fokozata 11:1-hez áttételt hoz létre, ezzel az autó jobban gyorsul, könnyebben vontat és városban jobb fogyasztást lehet vele elérni. A kettes 5:1-hez fokozatot valósít meg, ezzel a nagysebességű utazást teszik kevésbé energiaigényessé, illetve így az autó végsebességét ki tudták tolni 210 km/h-ra. Ha innen állunk rá a fékre, akkor sem vész kárba minden energia, az autó akár 200 kW-tal is képes tölteni rekuperáció útján.

Később érkezik majd egy összkerekes változat is, amelynél az első tengelyre is kerül egy villanymotor. Ez csak 107 lóerős, azonban a rendszer képes teljes mértékben lekapcsolni a hajtásról. Ha nincs szükség a plusz teljesítményre vagy az első kerekek vonóerejére, akkor olyan, mintha ott se lenne, ez pedig alacsonyabb fogyasztást jelent.

Hogy bizonyítsák az elektromos változat hatékonyságát, csináltak egy kísérleti futást Olaszországban a Nardó Ringen. Az autó 24 órán keresztül ment és 40 alkalommal állt meg tölteni, mindig csak 10 percre. A nap végére 3717 kilométert ment, az átlagsebessége pedig 154,9 km/h volt. Ha azt nézzük, hogy a 24 órából csak 6,67-et tett ki a töltés, az átlagsebessége pedig magasabb volt, mint Európában a legtöbb autópályán alkalmazott korlátozás, akkor ez egy szép eredmény.

Forrás: Mercedes