Pofás Merci furgon, ami váratlanul nagy arányban tartalmaz G osztályt

2024.11.24. 15:04

  • Ez a kívánatos tárgy egy összkerekessé alakított Merci furgon.
  • Az Iglhaut Allrad nevű cég a G osztály alkatrészeit használta a Mercedes TN átalakításához.
  • Ezt a konkrét darabot a német tűzoltók használták, de szerencsére nem nyűtték el túlzottan.
  • Eladó, és bár a minimálára nem ismert, 8 millió forint biztosan kevés lesz hozzá.

A Mercedes 1977-ben mutatta be az új furgonját, amit a fantáziadús németek lényegre törően Transporter Neu-nak, vagyis új szállítónak neveztek el. A röviden TN-nek hívott kisáruszállítóból temérdek változat készült, és a gyártás végéig, vagyis 1995-ig közel egymillió darabot adtak el belőle. Mivel ezt is úgy tervezték, hogy még akkor is menjenek, amikor már az egyiptomi piramisok is elporladtak, még most is bőven akad belőlük az utakon.

Az utakon rotyogó TN-ek közül azonban kevés hasonlított erre a pirosra: ez ugyanis összkerekes, ami azért igazán érdekes, mert a Merci sosem gyártott ilyet. Bár a prospektus színültig volt különböző kivitelekkel, összkerekes verzió nem volt köztük, így aki ilyenre pályázott, gyári megoldás híján alternatív megoldásokhoz kellett folyamodnia.

Az ilyesmit nem úgy kell elképzelni, hogy valaki a fészer mögött behajította egy Lada Niva hajtását a TN alá. Ebben az esetben megkérték az Iglhaut Allrad nevű – egyébként ma is létező – céget, hogy alakítsák át a hátsókerekes furgont összkerekessé. A német vállalat nem bonyolította túl a kérdést: Mercedes G osztályokból származó alkatrészeket használtak.

Tulajdonképpen ez okos és gyakorlatias megoldás, hiszen a megfelelő, szinte teljesen kompatibilis technika már létezett, csak be kell építeni a TN-be. Az egyszerű felépítésű, alvázas furgonba beszerelték a Geländewagen első és hátsó hídját, differenciálműveit, váltóit, osztóművét és kardánjait. Olyan terepen, ahova összkerekes furgon kell, nem árt a nagyobb hasmagasság, ezért a TN futóművét megemelték.

A végeredmény egy marcona kiállású, az alapmodellhez képest nagyszerű terepképességű Merci furgon lett. Régen a német tűzoltóság rendelt a Iglhaut Allradtól ilyen, összkerekessé alakított TN-eket, amiket olyan helyeken használtak, ahol esetenként le kellett menni az épített útról. Ezek ma már inkább gyűjtői ritkaságnak számítanak, hiszen az összkerekes, átalakított változatból csak nagyon kevés készült, ráadásul ezek jelentős része mára a legendás tartósságuk ellenére is elfáradt.

Ez az 1989-es 310 TN 4x4 viszont még mindig daliásan tartja magát. A motorja 2,3 literes, sornégyes benzines, ami 105 lóerőt és 182 Nm-t tud. A teljesítményt egy ötsebességes váltón keresztül juttatja el a G osztályból átvett összkerékhajtásig. Még a húsos, 215/75-ös gumikat hordó acélfelnik is a Merci terepjáróról érkeztek.

Nem csoda, hogy ez a rendkívül kívánatos, a tűzoltóságtól származó Merci ilyen ropogósan friss állapotban maradt meg az utókornak: mindössze 60 ezer kilométert futott. Ha megkívántad ezt a nagyszerű állapotú, ritka furgont, akkor van egy jó és egy rossz hírünk is.

Korábban meghirdették a Bring a trailer aukciós oldalon, de csak 21 ezer dollárt, azaz valamivel több, mint 8 millió forintot kínáltak érte, így nem kelt el. Tehát a jó hír, hogy még nem kelt el az időközben New Jersey-be vándorolt 310 TN 4x4, az viszont rossz hír, hogy 8 millió forintnál biztosan többet kell majd kínálni érte, hogy a tulaj megváljon tőle.

Forrás: Bring a trailer