Egy tanulmány szerint a BYD beszállítóinál sérülnek a leginkább az emberi jogok
- Az Amnesty International vizsgálta, hogy az autógyártók akkumulátorához szükséges beszállítói láncoknál milyen állapotban vannak az alapvető emberi jogok.
- A tanulmány szerint a vizsgált 13 gyártó közül egyik sem probléma mentes.
- A legjobb értékelést a Mercedes, a legrosszabbat a BYD kapta.
- A legnagyobb probléma az átláthatatlansággal van, azért kaptak kevés pontot.
Kutatást végzett az Amnesty International arról, hogy milyen mértékben sérülnek az emberi jogok bizonyos autógyártóknál. Nem a közvetlen gyári dolgozókat vizsgálták, hanem azokat, akik az elektromos autók akkumulátorához szükséges ásványi anyagokért felelős ellátási láncban dolgoznak. A Recharge for Rights nevű tanulmányban 13 autógyártót vizsgáltak és az jött ki, hogy egyikük sem kezeli megfelelően a kérdést.
Legfeljebb 90 pontot érhettek el a gyártók abban a rendszerben, amit a szervezett kialakított az értékeléshez. A legjobban a Mercedes teljesített, de ők is csak 51 pontot értek el, miközben az Amnesty International tanulmánya szerint 68 fölött mondhatjuk, hogy egy gyártó megfelelő elkötelezettséget mutat az emberi jogi kérdések iránt. Hasonlóan teljesített a Tesla is 49 ponttal, a harmadik helyet pedig a Stellantis csoport kapta 42 ponttal. A lista végén a BYD áll, de nem feltétlenül azért, mert sárba tiporná munkásai emberi jogait.
Vagyis ez nem derül ki pontosan a tanulmányból. A BYD azért kapott alacsony pontszámot, mert nem működött együtt a szervezettel. Nem árulta el sem az olvasztó üzem, sem a feldolgozó, sem a bánya nevét, ahonnan a nyersanyagot szerzik akkumulátoraikhoz. Hozzá hasonló okokból kapott alacsony pontszámot a GM, A Hyundai, a Geely és a Mitsubishi is, így nem tudjuk, hogy ezen gyártók beszállítóinál milyen állapotban vannak a nemzetközi emberjogi normák.
Autógyártó | Pontszám (90-ből) |
Mercedes | 51 |
Tesla | 49 |
Stellantis | 42 |
Volkswagen | 41 |
BMW | 41 |
Ford | 41 |
General Motors | 32 |
Renault | 27 |
Nissan | 22 |
Geely | 22 |
Hyundai | 21 |
Mitsubishi | 13 |
BYD | 11 |
Az Amnesty International szerint nem feltétlen a környezetre káros lítium bányászattal van probléma. Szerintük a kobaltbányászatban sokkal nagyobb problémák vannak az emberi jogok kapcsán. Olyan országokat hoznak fel példaként, mint a Kongói Demokratikus Köztársaság, ami a globálisan az elektromos autó akkumulátorok 25 százalékához szállít kobaltot. A szervezet felhívja az autógyártók figyelmét arra, hogy a kibocsátási kreditek megszerzéséhez tisztázott és átlátható ellátási lánccal kell rendelkezzenek. Ellenkező esetben súlyos bírságra és piaci korlátozásokra számíthatnak egy nemrég életbe lépett vállalati fenntarthatósági átvilágításról szóló uniós irányelv szerint.
Forrás: Carscoops