Melyik polcról választanak autót a magyarok?

2024.11.28. 12:32

  • Vitarák, Toyota CH-R-ek, Octaviák, Swiftek, Kodiaqok, Passatok - ők is dobogósok a különböző méretosztályokban.
  • A B-SUV, a C-SUV és a C-Alsó-közép kategória uralja a magyar újautó-piacot.
  • A három osztály részesedése meghaladja a 65 százalékot.
  • Öt százalék felett van még B-Kisautó, a D-SUV és a D-Felső-közép kategória. 
A Dacia Duster népszerűsége töretlen, de a kategóriában találunk még más, népszerű típust is
A Dacia Duster népszerűsége töretlen, de a kategóriában találunk még más, népszerű típust is

Az idei év első tíz hónapjában több mint 99 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon a Datahouse szerint, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, részben a jelentős növekedéssel zárult októbernek köszönhetően. Arról már többször írtunk, hogy melyek a legnépszerűbb márkák és modellek, de érdemes a kategóriák szerinti bontást is bemutatni. 

S-Crossos, vitarás és dusteres első hely

A Datahouse besorolása szerint a forgalomba helyezések 24 százalékát adó B-SUV osztály a legnépszerűbb, ide tartozik egyebek mellett a Suzukitól a Vitara és az S-Cross, valamint a Dacia Dustert is.

Utána következnek 21 százalékos részesedéssel a C-SUV-k, közöttük a Toyota C-HR, a Nissan Qashqai és a Ford Kuga számít a legkelendőbbnek. Az úgynevezett C-Alsó közép kategória a harmadik, 19 százalékos piaci részesedéssel. Utóbbi osztályban a Skoda Octavia, a Kia Ceed és a Toyota Corolla alkotta trió van az élen. 

Helyezés Kategória Forgalomba helyezett új autók száma 2024 első tíz hónapjában (darab) Piaci részesedés a teljes újautó-piacon (százalék)
1.  B-SUV 24721 24,95%
2.  C-SUV 21234 21,43%
3.  C-Alsó-közép 18826 19,00%
4. B-Kisautó 7379 7,45%
5.  D-SUV 7129 7,19%
6.  D-Felső-közép 6165 6,22%

Ez a három kategória (B-SUV, C-SUV, C-Alsó-közép) adja az újautó-piac legnagyobb részét, egészen pontosan a forgalomba helyezések majdnem kétharmadát.

Akik még 5 százalék felett vannak

A negyedik helyen álló B-Kisautó szerepel, amelynek alig több mint 8 százalékos a részesedése, elsősorban a Suzuki Swiftek, a Toyota Yarisok és Opel Corsák miatt. 

Az ötödik, kevesebb mint 8 százalékos aránnyal a D-SUV kategória, amelyben a Skoda Kodiaq, a Tesla Model Y és a Mercedes GLC mondható slágernek.  

A felsoroltak mellett még 5 százalék feletti piaci része van a D-Felső-közép névre keresztelt kategóriának, egészen pontosan a forgalomba helyezett autók valamivel több, mint 6 százalékát adják. A Volkswagen két modellel, a Passattal és az Arteonnal dobogós. A Skoda Superb kapott még helyet ebben az osztályban. 

Átrendeződés

A kategóriák között a múlt évhez képest nem volt átrendeződés, de azért voltak változások. 

A slágerkategóriák közül a B-SUV 2 százalékponttal 24 százalékra, a C-SUV pedig majdnem 3 százalékponttal 21 százalékra növelte a részesedését a bővülő piacon. Miközben a C-Alsó-közép és a B-Kisautó szegmens aránya közel 1-1 százalékponttal 19, illetve 7,5 százalékra csökkent. Leegyszerűsítve előbbiek az utóbbiak kárára tudtak nagyobb részesedést kiharapni a piacból. 

A D-s méret két kategóriájában egymással eltérő irányok voltak. A D-SUV-k piaci részesedése minimális, 0,4 százalékponttal 7,2 százalékra esett vissza. A D-Felső-középbe sorolt autók viszont ugyanekkora növekedéssel érték el a 6 százalék feletti arányt.  

Megjegyzés: A cikkben szereplő adatok a Datahouse statisztikái alapján készültek, amelyek nem tartalmazzák a forgalomba helyezések utáni, azonnali kivonásokhoz - részben a reexporthoz - kötődő adatokat, amelyek nélkül azért kicsit más a kép. A reexport hatásával külön cikkben foglalkozunk majd a későbbiekben.