- Vitarák, Toyota CH-R-ek, Octaviák, Swiftek, Kodiaqok, Passatok - ők is dobogósok a különböző méretosztályokban.
- A B-SUV, a C-SUV és a C-Alsó-közép kategória uralja a magyar újautó-piacot.
- A három osztály részesedése meghaladja a 65 százalékot.
- Öt százalék felett van még B-Kisautó, a D-SUV és a D-Felső-közép kategória.
Az idei év első tíz hónapjában több mint 99 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon a Datahouse szerint, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, részben a jelentős növekedéssel zárult októbernek köszönhetően. Arról már többször írtunk, hogy melyek a legnépszerűbb márkák és modellek, de érdemes a kategóriák szerinti bontást is bemutatni.
S-Crossos, vitarás és dusteres első hely
A Datahouse besorolása szerint a forgalomba helyezések 24 százalékát adó B-SUV osztály a legnépszerűbb, ide tartozik egyebek mellett a Suzukitól a Vitara és az S-Cross, valamint a Dacia Dustert is.
Utána következnek 21 százalékos részesedéssel a C-SUV-k, közöttük a Toyota C-HR, a Nissan Qashqai és a Ford Kuga számít a legkelendőbbnek. Az úgynevezett C-Alsó közép kategória a harmadik, 19 százalékos piaci részesedéssel. Utóbbi osztályban a Skoda Octavia, a Kia Ceed és a Toyota Corolla alkotta trió van az élen.
Helyezés | Kategória | Forgalomba helyezett új autók száma 2024 első tíz hónapjában (darab) | Piaci részesedés a teljes újautó-piacon (százalék) |
1. | B-SUV | 24721 | 24,95% |
2. | C-SUV | 21234 | 21,43% |
3. | C-Alsó-közép | 18826 | 19,00% |
4. | B-Kisautó | 7379 | 7,45% |
5. | D-SUV | 7129 | 7,19% |
6. | D-Felső-közép | 6165 | 6,22% |
Ez a három kategória (B-SUV, C-SUV, C-Alsó-közép) adja az újautó-piac legnagyobb részét, egészen pontosan a forgalomba helyezések majdnem kétharmadát.
Akik még 5 százalék felett vannak
A negyedik helyen álló B-Kisautó szerepel, amelynek alig több mint 8 százalékos a részesedése, elsősorban a Suzuki Swiftek, a Toyota Yarisok és Opel Corsák miatt.
Az ötödik, kevesebb mint 8 százalékos aránnyal a D-SUV kategória, amelyben a Skoda Kodiaq, a Tesla Model Y és a Mercedes GLC mondható slágernek.
A felsoroltak mellett még 5 százalék feletti piaci része van a D-Felső-közép névre keresztelt kategóriának, egészen pontosan a forgalomba helyezett autók valamivel több, mint 6 százalékát adják. A Volkswagen két modellel, a Passattal és az Arteonnal dobogós. A Skoda Superb kapott még helyet ebben az osztályban.
Átrendeződés
A kategóriák között a múlt évhez képest nem volt átrendeződés, de azért voltak változások.
A slágerkategóriák közül a B-SUV 2 százalékponttal 24 százalékra, a C-SUV pedig majdnem 3 százalékponttal 21 százalékra növelte a részesedését a bővülő piacon. Miközben a C-Alsó-közép és a B-Kisautó szegmens aránya közel 1-1 százalékponttal 19, illetve 7,5 százalékra csökkent. Leegyszerűsítve előbbiek az utóbbiak kárára tudtak nagyobb részesedést kiharapni a piacból.
A D-s méret két kategóriájában egymással eltérő irányok voltak. A D-SUV-k piaci részesedése minimális, 0,4 százalékponttal 7,2 százalékra esett vissza. A D-Felső-középbe sorolt autók viszont ugyanekkora növekedéssel érték el a 6 százalék feletti arányt.
Megjegyzés: A cikkben szereplő adatok a Datahouse statisztikái alapján készültek, amelyek nem tartalmazzák a forgalomba helyezések utáni, azonnali kivonásokhoz - részben a reexporthoz - kötődő adatokat, amelyek nélkül azért kicsit más a kép. A reexport hatásával külön cikkben foglalkozunk majd a későbbiekben.