Nemzeti konzultáció a gyorshajtásról: csökkentés és emelés is jöhet a skótoknál
- A sebességkorlátok egész Európában állandó viták témái. Vannak olyan országok, ahol a balesetek csökkentése és a jobb üzemanyag-fogyasztás szellemében változtatni akarnak ezeken.
- Nincsenek kőbe vésve az általános sebességkorlátok, csökkentések és emelések is jöhetnek.
- A most a skótok megkérdezik a sofőröket, mi a véleményük erről.
Társadalmi egyeztetés kezdődött Skóciában arról, hogy megváltoztassák-e az általános sebességkorlátozásokat.
A National Speed Management Review néven futó egyeztetés célja, hogy a változások nyomán csökkenjen a halálos és a súlyos sérülésekkel járó balesetek száma.
A beszélgetésre bőven hagytak időt, egészen 2025. március 5-ig tartanak. Az első kérdés, amiben állást kell foglalniuk az autósoknak és a fuvarozóknak, hogy az egysávos utakon 60 mérföld/óráról 50 mérföld/órára, azaz 97 kilométer/óráról 80 kilométer/órára mérsékeljék-e a megengedett legnagyobb sebességet. Eközben a 7,5 tonnánál nehezebb teherautókra vonatkozó 40 mérföld/órás limitet 50-re, azaz 64 kilométer/óráról 80-ra emelnék. A kétsávos utakon a teherautóknak 50 helyett megengednék a 60 mérföld/órás maximális tempót.
A skót viszonyok alapján végzett elemzések arra a következtetésre jutottak, hogy ezeknek a változtatásoknak köszönhetően várhatóan mérséklődne a balesetek száma, miközben a menetidők nem változnának lényegesen. A kevesebb baleset ugyanis kevesebb dugót jelent.
Martin Reid, a skóciai, walesi és észak-írországi teherautó-fuvarozók szakmai szervezetének igazgatója úgy látja, hogy az előzési kényszerek megszüntetésével az egysávos utakon bizonyosan javulna a helyzet. Emellett a kiszámítható közlekedésnek köszönhetően csökkenne a teherautók üzemanyag-fogyasztása, ami olcsóbbá tenné a szállításokat.
Forrás: Transport Scotland